Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag insåg hur stor påverkan min pappas missbruk hade på mig" : En kvalitativ studie om eventuella konsekvenser som kan uppstå utifrån erfarenheter av att växa upp med en förälder som har ett substansbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Albina Veseli; Saga Ståhl; [2024]
    Nyckelord :child of a parent with substance use; addiction; attachment patterns; relationships; Barn till förälder med substansbruk; missbruk; anknytningsmönster; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka personers erfarenheter och upplevelser av att växa upp med en förälder som har ett missbruk. I vår kvalitativa studie har sex självbiografier analyserats genom en tematisk analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Påverkas anknytningen av introduktionens längd? : En intervjustudie med sex förskollärare om deras uppfattning om introduktion och anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Brolin; Linnea Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktion; anknytning; trygghet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares erfarenheter av olika introduktionsmetoder med avseende på anknytning och trygghet. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer där vi intervjuat sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  4. 4. The relationships between attachment styles, perceived social support, and anxiety symptoms in university students

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Noor Yassin; Ufuoma Francis Atele; [2023]
    Nyckelord :attachment style; perceived social support; symptoms of anxiety; symptoms of depression; university students; Anknytningsmönster; uppfattat socialt stöd; symtom på ångest; symtom på depression; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : The current study objective was to investigate the interrelationship between five attachment styles (need for approval, preoccupation, discomfort with closeness, relationship as secondary, and confidence), perceived social support from family and friends, and symptoms of anxiety and depression. A total of 133 university students at the Department of Psychology in Umeå University filled out a form with a perceived social support from family and friends questionnaire, a scale on symptoms of anxiety and depression, and an attachment style questionnaire. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER