Sökning: "anknytningsmönster"
Visar resultat 21 - 25 av 92 uppsatser innehållade ordet anknytningsmönster.
21. ”Att relationen känns trygg fast den inte alltid är rolig” : En studie om anknytningsmönster i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur förskollärare arbetar med anknytning i vardagen på förskolan och hur anknytning kan skapas till barn med olika anknytningsmönster. Vi använder oss av följande frågeställningar: Hur arbetar förskollärarna med anknytning i sitt vardagliga arbete? Hur kan förskollärarna anpassa sitt arbetssätt för att försöka skapa en trygg anknytning till barn med olika anknytningsmönster i förskolan? Många barn har tiden innan de börjar på förskolan varit hemma med vårdnadshavare i en lugn och trygg miljö. LÄS MER
22. ”Om barnet har en anknytning från början, blir livet lite lättare" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskaper om hur förskollärares arbete med barns anknytning kan komma till uttryck i förskolan. Studien utgår ifrån åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Intervjuerna sammanställdes genom en tematisk analys och resulterade i fem teman som sedan analyserades med stöd i anknytningsteorin. LÄS MER
23. Högskolestudenters emotionella intelligens relaterat till anknytningsmönster
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : .... LÄS MER
24. ” Det är såna där trix vi får hålla på med” : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om betydelsen av barns anknytning till pedagogerna i förskolan. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har tagit del av fem förskollärares beskrivningar om deras arbetssätt för att skapa trygga relationer till barnen. LÄS MER
25. Anknytningsmönster och utvecklingen av antisocialt - och normbrytande beteende
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : This study is a research synthesis that aims to explain the possible connection between the attachment in parent and child relationship and antisocial/ deviant behaviour.The purpose is to chart and discuss how previous science views the attachments effect on the risk of developing antisocial behaviour. LÄS MER