Sökning: "anknytningsmönster"
Visar resultat 6 - 10 av 92 uppsatser innehållade ordet anknytningsmönster.
6. Påverkas anknytningsbeteende hos hund av ägarens personlighet och/eller vuxna anknytningsstil?
Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Hunden kan skapa ett band med sin djurägare som är lika unikt som viktigt. Genom evolutionära anpassningar och selektiv avel och har flera förändringar skett som förändrat hundens morfologi, anknytningssystem och belöningssystem. Ett resultat av detta är bland annat hundens förmåga att forma anknytningsband till sin djurägare. LÄS MER
7. Mentalisering, anknytning och känsloreglering hos personer med schizofrenispektrumdiagnoser
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Enligt mentaliseringsteorin finns det samband mellan anknytning, mentalisering och känsloreglering. Denna studie syftade till att analysera huruvida anknytning, mentalisering och känsloreglering uppvisar de samband som teorin stipulerar i en grupp personer med schizofrenispektrumdiagnoser (SSD). LÄS MER
8. Undvikande och oengagerad eller trygg och engagerad? : En kvantitativ studie om vilken påverkan anknytningsmönster, tillit och relationskvalité till chef har på arbetsengagemang
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Arbetslivet är för många individer en stor del av vardagen och innehåller många mellanmänskliga relationer och engagerade anställda är gynnsamt för organisationer. Individuella faktorer som kan påverka arbetsengagemang hos medarbetare är tillit och relationskvalité, både till ledare och organisationen. LÄS MER
9. Att arbeta med anknytning : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och upplevelser av att knyta an till barn i utbildningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : When children gives good conditions to create a trustful attachment, with a secure preschool staff, they are given the opportunity to develop on many levels. However, when children create insecure attachment patterns, children need help to be able to develop good relationships consciously. LÄS MER
10. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER