Sökning: "anknytningsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet anknytningsperspektiv.

  1. 1. Närhet, trygghet och anknytning trots restriktioner- en omöjlig ekvation? : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om introduktion i förskolan under Coronapandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Flykt; Anna B Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Trygghet; Introduktion; Coronapandemin; Förskola; Anknytning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om den påverkan Coronapandemin kan ha haft på introduktion av de yngsta barnen i förskolan ur ett anknytningsperspektiv Tidigare forskning, det vill säga forskning publicerad före Coronapandemin, visar att kontinuitet, trygghet och närhet är faktorer som bidrar till lyckade introduktioner. Vi vill ta reda på om dessa kunnat uppnås även under Coronapandemin med de restriktioner kring närhet som myndigheterna gått ut med till Sveriges befolkning. LÄS MER

  2. 2. Barns anknytningar i förskolan under Covid-19 pandemin : en kvalitativ studie om barns anknytningar med förskollärare under Covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susanna Stenelaw; Sarah Johansson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; trygghet; omsorg; interaktion; pedagog; förskola; inskolning och Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra till ökad kunskap om förskollärares arbete med barns anknytning till förskolans pedagoger i samband med Covid-19 pandemin. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  3. 3. “Goda relationer är nyckelntill framgång” : En intervjustudie med sju förskollärare om trygg anknytning iförskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Mellin; Johanna Wiker; [2021]
    Nyckelord :anknytning; trygghet; inskolning; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt till att bidra med trygganknytning i förskolan under inskolning, för att främja barns utveckling och lärande. Syftetmed studien anser vi är angelägen då vi stött på olika synsätt hos pedagoger i förskolan närdet kommer till anknytning och trygghet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers erfarenheter av förändringar i förskolans verksamhet och barns beteende under utbrottet av Covid-19 år 2020 i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; Covid-19; förskola; Pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett anknytningsperspektiv undersöka pedagogernas erfarenheter av förskolebarns beteende under inledningsskedet av Covid-19 utbrottet och hur pedagogernas upplevelser av att utbrottet av Covid-19 år 2020 har förändrat verksamhet och undervisning i förskolan. Anknytningsteorin har använts i studien som ett centralt teoretiskt perspektiv för att studera pedagogernas erfarenheter ur ett anknytningsperspektiv samt också pedagogernas förhållningsätt i verksamheten till barnen och för att kunna beskriva de beteendeförändringar som pedagogerna har sett hos barnen under utbrottet av Covid-19 med hjälp av centrala begrepp inom anknytningsteorin. LÄS MER

  5. 5. “Kommunikation är a och o” : En kvalitativ studie av förskollärares syn på introduktion av barn med annat modersmål än svenska i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Franzén; Jennie Jansson; [2020]
    Nyckelord :introduktion; modersmål; förskola; anknytning; trygghet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till fördjupad kunskap om hur förskollärare planerar och genomför introduktion av barn med annat modersmål än svenska. Syftet är också att få en större förståelse för vilka aspekter som är viktiga att beakta vid introduktion av barn med annat modersmål än svenska. LÄS MER