Sökning: "anknytningsprocessen barn"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden anknytningsprocessen barn.
1. Att stötta föräldrar i anknytningsprocessen : En kvalitativ empirisk studie gjord med barnsjuksköterskor verksamma inom neonatalvården
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : SammanfattningBakgrund: Tidig separation i samband med födseln av ett för tidigt fött och svårt sjukt barn kan leda till att anknytningen mellan föräldrar och barn påverkas. För att ett barn ska få en god känslomässig och psykosocial utveckling behövs en trygg anknytning. LÄS MER
2. Anknytningsprocessens plats i förskolan : Ett urval av förskollärares uppfattningar om anknytningsprocessen hos förskolebarn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra förskollärares arbetssätt kring små barns anknytning. Arbetet sätter fokus på anknytningens betydelse och hur förskollärare resonerar angående små barns första tid i förskolan. För att undersöka syftet användes halvstrukturerade kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER
3. Föräldrars upplevelser av delaktighet i vården på en neonatalavdelning och dess påverkan på anknytningen av sitt barn : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Föräldrar är inte alltid förberedda inför att graviditeten avslutas i en förtidsbörd vilket kan försvåra det inledande föräldraskapet. Omkring tio procent av alla barn som föds i Sverige per år kräver vård på en neonatalavdelning varav sex procent av de som föds är prematura. LÄS MER
4. BVC-sköterskans arbete med anknytning mellan barn och föräldrar : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: En trygg anknytning mellan barn och föräldrar är viktigt för ett barns framtida hälsa. Samspelet mellan föräldrar och barn, ögonkontakt och att engagera sig i barnet är grunden i anknytningsprocessen. LÄS MER
5. Snälla barn, gråt inte! : En kvalitativ studie om barns separationsresponser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studiens kunskapsområde är anknytning i förskolan och dess syfte är att få en uppfattning om vilka viktiga kunskaper och färdigheter det behövs för att kunna hantera barns separationsresponser i relation till anknytning. För att besvara syftet utgick vi från följande frågor: Vilka kunskaper belyser förskollärarna som viktiga för att hantera barns separationsresponser i relation till anknytningsprocessen och varför? Vilka strategier använder förskollärare för att hantera barns separationsresponser? Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod där intervjuer med sex förskollärare gjordes och där studiens data tolkades med hjälp av anknytningsteori. LÄS MER