Sökning: "anknytningsprocessen"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet anknytningsprocessen.

  1. 1. Att stötta föräldrar i anknytningsprocessen : En kvalitativ empirisk studie gjord med barnsjuksköterskor verksamma inom neonatalvården

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Maria Holm; Guzman Valenzuela Susanna; [2023]
    Nyckelord :Neonatal nursing; parent-child relations; perinatal nursing; premature birth; Förälder-barn relation; för tidig födsel; neonatalvård; nyföddhetsvård;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrund: Tidig separation i samband med födseln av ett för tidigt fött och svårt sjukt barn kan leda till att anknytningen mellan föräldrar och barn påverkas. För att ett barn ska få en god känslomässig och psykosocial utveckling behövs en trygg anknytning. LÄS MER

  2. 2. Vårdande som främjar anknytning mellan föräldrar och deras kritiskt sjuka spädbarn under vårdtiden på barnintensivvården : En systematisk integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Amanda Engberg; Melisa Jasavic-Mustafic; [2023]
    Nyckelord :Attachment; bonding; infant; ICU; intensive care unit; method; Anknytning; bindning; spädbarn; intensivvård ICU ; intensivvårds avdelning; metod;

    Sammanfattning : Kritiskt sjuka spädbarn och deras föräldrar som vårdas inom barnintensivvården löper risk att få en otrygg anknytning till varandra, då det saknas etablerade omvårdnadsåtgärder för att främja anknytningen. Utebliven anknytning kan leda till oönskade långsiktiga fysiska samt kognitiva konsekvenser för föräldrar och spädbarn. LÄS MER

  3. 3. Anknytningsprocessens plats i förskolan : Ett urval av förskollärares uppfattningar om anknytningsprocessen hos förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Ritola; Mimmi Sterner; [2022]
    Nyckelord :Anknytningsprocesser; Förskollärare; Omsorg; Trygghetscirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra förskollärares arbetssätt kring små barns anknytning. Arbetet sätter fokus på anknytningens betydelse och hur förskollärare resonerar angående små barns första tid i förskolan. För att undersöka syftet användes halvstrukturerade kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars upplevelser av delaktighet i vården på en neonatalavdelning och dess påverkan på anknytningen av sitt barn : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Amale Yassir; Asiya Muse Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Experience; Neonatal unit; Parents; Participation; Prematurity; Delaktighet; Föräldrar; Neonatalvårdsavdelning; Prematuritet; Upplevelse;

    Sammanfattning : Föräldrar är inte alltid förberedda inför att graviditeten avslutas i en förtidsbörd vilket kan försvåra det inledande föräldraskapet. Omkring tio procent av alla barn som föds i Sverige per år kräver vård på en neonatalavdelning varav sex procent av de som föds är prematura. LÄS MER

  5. 5. Större, Färre, Bättre förskola? : En studie om tendensen att bygga större men färre förskolor i Malmö Stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Sabo Johnsson; Fatima Aweis Mao; [2022]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Barnets bästa; Gruppstorlek; Stress; Stora kontra små förskolor;

    Sammanfattning : Malmö stad har en tendens att bygga större men färre förskolor, skriver Förskoleförvaltningen (2021) i sin lägesbedömning. Efter att vi tagit del av lägesbedömningen av Malmö stads förskolor (Förskoleförvaltningen, 2021) funderade vi på vem som gynnas av uppbyggnadenav större men färre förskolor, barnen eller staten? Hur påverkas förskollärarna som jobbar på förskolorna? Därför är vårt syfte med studien att undersöka förskollärarnas möjlighet att fullfölja sitt uppdrag i en stor kontra liten förskola i relation till barnets bästa, barnets utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER