Sökning: "anknytningsteori"

Visar resultat 16 - 20 av 316 uppsatser innehållade ordet anknytningsteori.

  1. 16. Hur är det med förtroendet? : Socialarbetares syn på förtroendeskapande gentemot unga lagöverträdare

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Jonathan Ivarsson; Johannes Kainz; [2023]
    Nyckelord :Young offenders; Social workers; Social services; Trust; Confidence; Trust building; Unga lagöverträdare; Socialarbetare; Socialtjänst; Tillit; Förtroende; Förtroendeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av hur socialarbetare inom socialtjänsten ser på och arbetar med förtroende gentemot unga lagöverträdare. Studien har sin utgångspunkt i fyra kvalitativa semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med socialarbetare som arbetar behandlande eller med insatser gentemot unga lagöverträdare inom Södertäljes kommuns socialtjänst. LÄS MER

  2. 17. Anknytningens möjligheter för utmanande barns emotionella förmåga : En intervjustudie gällande pedagogers kunskap om vilka möjligheter anknytning kan ha för utmanande barns emotionella hanteringsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emilia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; utmanande barn; emotionell förmåga; anknytningsteori; sociokulturell teori; pedagoger; små barn;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018 s. 5) beskrivs det att pedagoger ska bidra barnet med förståelse för att kunna hantera sina känslor. I dagens samhälle möter pedagoger barn i förskolan från olika kulturer med olika erfarenhetsryggsäckar varav det barnet kan uppfattas utmanande av pedagoger. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  4. 19. Upplevelsen av att växa upp med en förälder som har bipolär sjukdom : En kvalitativ intervjustudie om vuxna barns upplevelser av att växa upp med en förälder som har bipolär sjukdom

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Carina Filander; Sara Asp; [2023]
    Nyckelord :bipolar disorder; qualitative interview study; childrens experiences; attachment theory; social work; identity.; bipolär sjukdom; kvalitativ intervjustudie; barns upplevelser; anknytningsteori; socialt arbete; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vuxna barns upplevelser av att växa upp med en förälder som har bipolär sjukdom. Studien har utgått från en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer med åtta vuxna deltagare för att undersöka deras upplevelser under uppväxten, påverkan över vuxenlivet och skyddsfaktorer under uppväxten. LÄS MER

  5. 20. Hunden som stöd vid lästräning : En interventionsstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Andersson; Sara Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Avkodning; Avkodningssvårigheter; Hund som stöd; Intensiv lästräning; Intervention; Läsa med hund; Lässvårigheter; Motivation; Single study design;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om läsning med stöd av en hund påverkade avkodningsförmågan och motivation till läsning hos elever som hade svårigheter med att automatisera sin läsning. Under sex veckor, fyra dagar i veckan, lästränade sex elever intensivt genom att läsa läslistor samt läsa högt ur en bok. LÄS MER