Sökning: "anknytningsteori"
Visar resultat 21 - 25 av 316 uppsatser innehållade ordet anknytningsteori.
21. Den anhöriges medverkan : En kvalitativ studie om professionella som arbetar med missbruksbehandling och deras syn på anhörigarbete till vuxna klienter i Skåne
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella som arbetar med missbruksbehandling uppfattar anhöriga till vuxna klienter samt hur anhörigarbetet till dessa kan se ut i Skåne. Studien undersöker hur de professionella ser på flera aspekter av vad det kan innebära att vara anhörig till en vuxen klient samt på vilket sätt de professionella som arbetar med missbruksbehandling kan arbeta med anhöriga för att kunna ge dem stöd. LÄS MER
22. Barns behov som närstående i palliativ vård : Ur barnens perspektiv, en kvalitativ litteraturöversikt
Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Den palliativa vården bygger på förhållningssätt som syftar till att förbättra livskvaliteten och lindra lidande för personer med obotlig och livshotande sjukdom. Palliativ vård utgår från fyra hörnstenar såsom symtomlindring, kommunikation och relation, teamarbete och närstående. LÄS MER
23. "Vi är ju någon slags reservfamilj här..." : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att skapa trygga relationer till barnen i förhållande till barngruppens storlek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en djupare kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa trygga relationer till barnen samt vilken betydelse barngruppens storlek har för relationsskapandet. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att skapa trygga relationer till barnen? Vilken betydelse upplever förskollärare att barngruppens storlek har för relationsskapandet? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
24. Förskollärares stress som hinder för att skapa trygga relationer till barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare upplever stress i sitt dagliga arbete i förskolans verksamhet, vad de anser är viktigt för att kunna skapa trygga relationer till barnen och hur de upplever att stress påverkar deras möjligheter att skapa trygga relationer till förskolebarnen. Målet är att identifiera faktorer som kan påverka stressnivåerna och kvaliteten på relationerna mellan förskollärare och barn i förskolemiljön. LÄS MER
25. Får jag lov att vara avvikande? : -hur individer blir föremål för ADHD-utredningar och hur det upprätthålls genom samhället.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : ADHD är en komplex neuropsykiatrisk diagnos eftersom både sociala och medicinska perspektiv bidrar till hur vi förstår och tillskriver diagnosens karaktär och orsaker. ADHD behandlas ofta med medicin, och sedan 2006 har antalet personer som hämtat ut medicin mot ADHD ökat, och fortsätter öka kontinuerligt (Socialstyrelsen, 2021). LÄS MER