Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 226 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Anknytning i förskolan : Hur förskollärare anser att de skapar förutsättningar för att de yngsta barnen ska kunna knyta an och känna trygghet under sin introduktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I denna studie undersöktes förskollärares perspektiv kring deras arbete med barns trygghet och anknytning samt vilka förutsättningar barnen ges till detta, kopplat till deras första introduktion i förskolan. Studien har en kvalitativ design och grundar sig på intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER
2. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER
3. Påverkas anknytningen av introduktionens längd? : En intervjustudie med sex förskollärare om deras uppfattning om introduktion och anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares erfarenheter av olika introduktionsmetoder med avseende på anknytning och trygghet. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer där vi intervjuat sex förskollärare. LÄS MER
4. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER
5. Kan jag skylla på föräldrarna? En kvantitativ studie om kopplingen mellan anknytning, moral och brottslighet.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The current study is a quantitative survey based on attachment theory and age-graded theory of informal social control with the purpose of investigating the connection between attachment, morality and crime. The study has tested three hypotheses; Low morality and general insecure attachment together predicts an intense criminal career more than insecure attachment alone. LÄS MER