Sökning: "anknytningsteorin"
Visar resultat 6 - 10 av 226 uppsatser innehållade ordet anknytningsteorin.
6. Yngre barns kroppsliga integritet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av ett- till treåriga barns kroppsliga integritet samt hur förskollärare kan arbeta och undervisa i ämnet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Fysisk beröring och 1–3 åringars kroppsliga integritet är ett ämne som berörs i förskolan dagligen och är därför ett viktigt ämne att sprida ytterligare kunskap om. Studiens syfte har varit att undersöka hur olika förskollärare ser på 1–3 åringars kroppsliga integritet i förskolan, utmaningar de stöter på i arbetet med detta samt hur de tänker att man kan undervisa de yngsta barnen i förskolan i ämnet. LÄS MER
7. Stulen barndom : En strukturerad litteraturöversikt kring våld i barndomen och dess långsiktiga inverkan på vuxenlivet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka konsekvenser en individ får av att ha blivit utsatt för våld eller bevittnad våld i hemmet i barndomen. Varn som lever med våld eller blir vittne av våld som utövas mellan föräldrarna i hemmet kan ses som psykiskt våld mot barnet vilket i sin tur kan hämmda deras utveckling. LÄS MER
8. Förskollärares perspektiv på introduktion under pandemin : ”Inget ont som inte har något gott med sig. Vi lärde oss mycket under pandemin”.
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie avser att undersöka förskollärares didaktiska perspektiv på introduktioner, om dessa förändrades under pandemin samt om nya arbetssätt implementerats i nuvarande arbetssätt. För att svara på detta lutar sig studien mot tre frågeställningar; Förändrades förskollärarens arbetssätt vid introduktionen av nya förskolebarn under pandemin och i så fall på vilket sätt? Hur påverkades relationsskapandet mellan dels förskollärare och barn dels mellan förskollärare och vårdnadshavare under pandemin? Innebar pandemin att arbetssättet för att introducera barn till verksamheten har ändrats i nuvarande arbetssätt?För att få en fördjupad förståelse för förskollärares erfarenheter av introduktioner och hur det påverkades av pandemin har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts. LÄS MER
9. Anknytning : En kvalitativ studie om förskollärares syn på inskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra hur förskollärarna skapar trygghet för barn under inskolning. Den metod vi har valt att använda oss av i vår studie är semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har genomförts med sex förskollärare där samtliga arbetar med barn mellan 1-3 år. LÄS MER
10. Att möta en ny värld: : En kvalitativ studie om introduktion i förskolan urvårdnadshavares och förskollärares perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om erfarenheter och upplevelser bland förskollärare och vårdnadshavare vad avser barns introduktion i förskolan. Studiens frågeställningar var vilka framgångsfaktorer och utmaningar som kan identifieras i introduktionen och vilka likheter och skillnader som finns mellan förskollärare och vårdnadshavares upplevelser av den. LÄS MER