Sökning: "anmälningsplikt förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden anmälningsplikt förskollärare.

  1. 1. Anmälningsplikt i förskolan : Pedagogers erfarenheter av hur information om anmälningsplikten, gällande orosanmälningar, i förskolan kan skapa mer tillitsfulla relationer till vårdnadshavare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :hanna andersson; Camilla Larandsson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Cooperation; Obligation to report; Preschool; Relationship; Anmälningsplikt; Barnmisshandel; Förskola; Relationer; Samverkan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers experiences of how information about the obligation to report, regarding reports of concern, affects the relationship between teachers and guardians. The method in this study is semi-structured qualitative interviews where ten active teachers were interviewed, both preschool teachers and childcare workers. LÄS MER

  2. 2. En diskursanalys av hur det talas om orosanmälningar i svenska förskolor : - Ett räddningsarbete eller ett stort svek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Hansen; Hanna Fielding; [2023]
    Nyckelord :förskoledidaktik; orosanmälan; diskursanalys; diskurs; förskola; förskollärare; socialtjänst; anmälningsplikt; barn som far illa; förgivettagande; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i svenska förskolor talar om processen kring att göra orosanmälningar. Det som undersöks i studien är vilka diskurser som råder i den kontext i vilken förskollärarna är verksamma och hur dessa diskurser kan komma att påverka förskollärarnas uppfattning om hur de bör agera vid misstanke om att ett barn riskerar att fara illa. LÄS MER

  3. 3. Orosanmälningar i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar situationer med barn som eventuellt far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Pettersson; Elin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Orosanmälan; Anmälningsplikt; Agerande; Förskola; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera hur förskollärare och socialsekreterare uppfattar förskolans anmälningsplikt. Studien utgick från systemteorin; hur olika system samarbetar för att uppnå bästa resultat. Studien genomfördes med semistrukturerad intervju som metod, där tre förskollärare och tre socialsekreterare intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares dilemman kring anmälningsplikten i förskolan : En kvalitativ studie utifrån ett fenomenografisk perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Lovisa Valberg; [2022]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; förskola; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anmälningsplikten talas det inte mycket om i varken förskolans verksamhet eller i förskollärarprogrammets utbildning trots att det är en lag som yrkesverksamma med barn är skyldiga att följa (Socialtjänstlagen 2001:453). Det finns tidigare forskning gällande de svårigheter som kan uppstå vid anmälan men begränsat med forskning om hur begreppet “barn som far illa” uppfattas och förskollärares uppfattningar av anmälningsplikten. LÄS MER

  5. 5. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER