Sökning: "ann eliasson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ann eliasson.
1. The adaption of cultural activities : A qualitative study on families with young children during a pandemic
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Libraries play an important role in society by offering cultural activities to families with younger children. Because of the Covid-19 pandemic, the libraries had to restrict their services. Due to the restrictions, families have lost many of the opportunities that the library offered. LÄS MER
2. Hedersrelaterat våld och förtryck : Skolkuratorers upplevelse av arbetet med hederskulturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka skolors och skolkuratorers arbete med att uppmärksamma, förebygga och motverka hedersrelaterat våld och förtryck. Intervjuer genomfördes med sex skolkuratorer i en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visade varierande erfarenheter gällande skolans arbete med och kunskap om problematiken. LÄS MER
3. Jag blir inte snead hela tiden
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Eliasson, Vivi-Ann & Tinz, Susse (2012). ”Jag blir inte snead hela tiden” – Gymnasieelever med diagnos dyslexi resonerar kring datorn som lärverktyg i klassrummet [So I won’t be eyeballed all the time – Students in secondary school, diagnosed with dyslexia, reason about the computer as a learning tool in the classroom]. LÄS MER
4. Ämnesintegrering mellan matematik och karaktärsämnen
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Ett flertal undersökningar i Skolverkets regi har de senaste åren visat på en negativ utveckling avseende elevers kunskaper och inställning till matematik – ett ämne som allt oftare upplevs som svårt, tråkigt och verklighetsfrämmande. Jag har i denna utredning undersökt ett möjligt tillvägagångssätt för hur man som matematiklärare kan bryta denna utveckling, nämligen tillämpning av ämnesintegrering mellan matematikämnet och gymnasieprogrammens karaktärsämnen – ämnen som eleverna ofta hyser ett större intresse för och mer konkret upplever ett mål och syfte med. LÄS MER
5. Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. ViSyfte:har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen.Vi tog reda på hur forskning och litteratur behandlade ämnet motivation samtolika läsinlärningsmetoder. LÄS MER