Sökning: "anna johansson göteborgs universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden anna johansson göteborgs universitet.

  1. 1. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Memorering och flöde. Analys av en instuderingsprocess

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Lydia Johansson; [2022-12-06]
    Nyckelord :Memorering; Flöde; Instuderingsprocess; Marimba; Övning;

    Sammanfattning : I detta arbete har författaren dokumenterat och analyserat sin egen instuderingsprocess av stycket Toccata skrivet av Anna Ignatowicz-Gliñska. Arbetet tar utgångspunkt i att undersöka relationen mellan memorering och flöde samt när det är relevant att fokusera på flödet i en sådan process. LÄS MER

  4. 4. ”JAG VISSTE INTE BÄTTRE OCH INGEN ANNAN VISSTE JU BÄTTRE HELLER” En kvalitativ fokusgruppsstudie om våld i ungas nära relationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ylva Hansson; Anna Johansson; [2022-06-21]
    Nyckelord :Våld i nära relationer; våld i ungas nära relationer; ungdomar; unga; våld; konstruktivism; normaliseringsprocess; sexuella övergrepp; intimate partner violence; teen partner violence; young people; violence; constructivism; normalization process; sexual abuse; dating violence;

    Sammanfattning : The primary aim of this study was to explore young people’s perspective on and constructions of intimate partner violence including risks and protective factors. A qualitative method was used, and the empirical material was gathered via focus group interviews. LÄS MER

  5. 5. Ideal och verklighet i livet som präst: En studie av lidandeprocessen hos präster som begått ämbetsbrott

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Anna Dahlgren Johansson; [2022-06-20]
    Nyckelord :ämbetsbrott; präst; vigningstjänst; vigningslöfte; prästideal; livsstil; omdöme; tillsynsansvar; domkapitel; obehörigförklaring; avkragning; Codex ethicus; Kyrkoordning; lidande; lidandeprocess; Dorothee Sölle;

    Sammanfattning : The study examines and analyses the relationship between ideals and reality in perceptions of how priests should live their lives in order to be faithful to their promises and the church’s ideals. The study covers the priest’s suffering process, and its consequences, in the event of a misconduct in office. LÄS MER