Sökning: "anna röst"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden anna röst.

  1. 1. Utveckling av programvara för klinisk logopedi : Förbättring av röstinspelningsprogrammet VoiceJournal i samarbete med Neovius Data och Signalsystem AB

    Kandidat-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Anna-Simone Badrous; Arin Rahim; [2023]
    Nyckelord :VoiceJournal; Neovius Data och Signalsystem AB; speech therapy; Visual Studio code; C; C ; VoiceJournal; Neovius Data och Signalsystem AB; logopedi; Visual Studio Code; C; C .;

    Sammanfattning : Ungefär 17 % av befolkningen i Stockholm lider av något typ av röst- eller talbesvär. Förpersoner med sådana besvär är det vanligt att besöka en logoped, som är specialiserad inomundersökning av röstkvalitet. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro: Skolrepresentanternas röst

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Wilma Bergman; Anna Marklund; [2023]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; skolk; problematisk skolfrånvaro; samverkan; Bronfenbrenner.;

    Sammanfattning : I Sverige omfattas alla elever från förskoleklass till årskurs nio av skolplikt, men ändå har många elever hög frånvaro. Problematisk skolfrånvaro är ett globalt samhällsproblem som kan ge allvarliga konsekvenser för eleven både nu och i framtiden, vilket dessutom leder till stora samhällskostnader. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER

  4. 4. - Hur vill du ha den högläst? : Tillämpning av medierande redskap vid högläsning i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Makaroff; Sofia Johansson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; monoton röst; inlevelse med rösten; illustrationer; kroppsspråk; förmåga; upplevelse; medierande redskap; bilderböcker;

    Sammanfattning : Avsikten med föreliggande studie är att bidra med kunskap kring elevers förmåga att förstå samt elevers uppfattning, i årskurs 1 och 2, av en åldersadekvat skönlitterär text utifrån olika sätt att högläsa. Detta gör vi genom att undersöka fyra olika sätt att högläsa där vi använder en:1) monoton röst, 2) inlevelse med rösten, 3) inlevelse med rösten samt visa illustrationer och 4) inlevelse med rösten, illustrationer och kroppsspråk. LÄS MER

  5. 5. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Henriksson Utas; Malin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever röster; Lärmiljö; NPF och normer; Relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER