Sökning: "annan etnisk bakgrund i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden annan etnisk bakgrund i förskolan.

  1. 1. ”Jag ångrar att jag inte sa något den gången!” -En kvalitativ studie om barriärfaktorer mellan föräldrar med annan härkomst och svensk förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicole & Ronja Maszczyk &Åkerberg; [2017]
    Nyckelord :Barriärfaktorer; samverkan; kultur;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi eventuella barriärfaktorer som avser kommunikation och kultur i samverkan med föräldrar som har utländsk bakgrund och svensk förskola. Studien har som syfte att ta reda på hur föräldrar upplever/ser på svensk förskola, dess normer och värderingar. LÄS MER

  2. 2. "Det gäller att vara väldigt tydlig."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Föräldrar; Kommunikation; Kultur;

    Sammanfattning : Många förskollärare möter familjer med annan etnisk bakgrund ute i verksamheten, där det kan förekomma språkliga och kulturella barriärer. Inför mitt arbete berättade förskollärare att de ibland undviker kontakt med föräldrarna, på grund av svårigheter i kommunikationen. LÄS MER

  3. 3. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER

  4. 4. Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Carlsson; [2014-10-14]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; kommunikation och lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka lärandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola? 2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten när det gäller barn i behov av särskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund än svensk? 3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus på arbetssätt, metoder, strategier och förhållningsätt? Teori: Då denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och språk är det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förståtts. LÄS MER

  5. 5. Förskolans stöd till det svenska språket för barn med annan etnisk tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Florentin; [2012]
    Nyckelord :Multicultural pre-school; language development; bilingualism; parents; collaboration; Mångkulturell förskola; språkutveckling; tvåspråkighet; föräldrar; sammarbete;

    Sammanfattning : Denna studie grundas i ett intresse för hur pedagoger inom förskolan arbetar med barn med annan kulturell bakgrund än infödda svenskar. Detta för att få en god utveckling av det svenska språket, hos de barn som behöver extra stöd. LÄS MER