Sökning: "annonseringseffekt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet annonseringseffekt.

  1. 1. Ska vi splitta? : En kvantitativ studie om överavkastning innan annonsering av svenska aktiesplittar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johan Nygren; Markus Haglund; [2022]
    Nyckelord :Signaleringsteorin; effektiva marknadshypotesen; annonseringseffekt; aktiesplit; eventstudie; överavkastning; genomsnittlig överavkastning; genomsnittlig kumulativ överavkastning;

    Sammanfattning : En aktiesplit delar en befintlig aktie till flera och priset för varje aktie delas proportionerligt efter splitfaktorn. Där 1 aktie för 100 kr kan bli 2 aktier för 50 kr, det totala börsvärdet för företaget blir oförändrat, men priset per aktie blir lägre. LÄS MER

  2. 2. Abnorm avkastning på kort och lång sikt vid nyemission : En studie av riktade emissioner och företrädesemissioner på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Lindgren; Niclas Thell; [2018]
    Nyckelord :Företrädesemission; riktad emission; abnorm avkastning; eventstudie; Calendar Time Portfolio Approach; Pecking Order Theory; Signalteori;

    Sammanfattning : När ett bolag tar in kapital genom en emission kan de antingen använda sig av en riktademissionen eller av en företrädesemission. Tidigare forskning har visat att bolag har ennegativ aktieutveckling efter en nyemission. LÄS MER

  3. 3. Avknoppningar på den svenska marknaden : Värdeskapande på kort och lång sikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malcolm Ekbom; Simon Sjödin; [2018]
    Nyckelord :avknoppningar; abnorm avkastning; annonseringseffekt; informationsasymmetri; relativ storlek; eventstudie; Ibbotsons RATS;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker det kortsiktiga och långsiktiga värdeskapandet av 28 respektive 26 avknoppningar på den svenska marknaden utförda mellan januari 2000 och juni 2017. Undersökningen finner att moderbolagen i genomsnitt genererar en signifikant positiv kumulativ abnorm avkastning över en tredagarsperiod vid annonsering om 4,1%. LÄS MER

  4. 4. Finansiering med hybridkapital : En studie om annonseringseffekten vid emission av preferensaktier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Krantz; Märta Almgren; [2017]
    Nyckelord :preferensaktier; hybridkapital; annonseringseffekt; emission; abnormal avkastning; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Tidigare empiriska studier finner att annonseringseffekten vid offentliggörandet av emission av stamaktier är negativ och att utfärdande av obligationer inte leder till en negativ annonseringseffekt i samma utsträckning. Endast ett fåtal studier har undersökt annonseringseffekten vid emission av hybridkapital och studierna har huvudsakligen begränsats till USA och Storbritannien. LÄS MER

  5. 5. Ägarstrukturens påverkan vid värdering av bolag : Om aktiepriser kring rapportdagen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rasmus Hampf; Tobias Åkesson; [2015]
    Nyckelord :Finance; ownership structure; institutional ownership; announcement effect; full year report; Finansiering; ägarstruktur; institutionellt ägande; annonseringseffekt; bokslutskommuniké;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sambandet mellan ägarstruktur och annonseringseffekten vid bokslutskommunikén. Syftet är att undersöka om ekonomisk information redan är prissatt innan den offentliggörs och om det har samband med institutionellt ägande. LÄS MER