Sökning: "anpassad skolgång"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden anpassad skolgång.

  1. 11. Individuellt anpassad undervisning och inkludering i svenskundervisningen på högstadiet.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Johansson; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en deskriptiv analys av inkludering som äger rum inom svenskundervisning. Att alla elever skall få ut så mycket som möjligt av sin skolgång är inte bara en självklarhet, utan också något som står i de svenska styrdokumenten för skolan. LÄS MER

  2. 12. Från gymnasiesärskolans individuella program till Daglig verksamhet : - handläggningsprocessen inför val av sysselsättning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Ekegren; Minna Barkenskiöld; Lis Brylle Ramsten; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; makt; samverkan; SYV; övergångar;

    Sammanfattning : Delaktighet och förmågan att kommunicera är grunden för att kunna påverka sin framtid. För personer med intellektuell funktionsnedsättning handlar det ofta om att få möjlighet att använda AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation. LÄS MER

  3. 13. Upplevelsen av formativt lärande och relationellt perspektiv : en empirisk undersökning av fem elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gustav Ejersbo Kilander; [2015]
    Nyckelord :Formativt lärande; grundsärskola; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem elever i grundsärskolan upplever formativt lärande och relationellt perspektiv. I studien görs ett försök att upprätthålla en fenomenologisk ansatts. Merleau-Ponty är en erkänd forskare inom teorin som menar att livsvärlden bygger på att vi människor påverkas av varandra. LÄS MER

  4. 14. Inkludering och anpassning : Undervisning av elever med generell språkstörning i samverkan mellan specialskola och grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Martin Svedberg; [2015]
    Nyckelord :anpassning; språkinriktad undervisning; inkludering; samverkan;

    Sammanfattning : Examensarbetet fokuserar på hur undervisning av elever med generell språkstörning i samverkan mellan specialskola och grundskola kan utformas. Vidare har jag undersökt hur skolan inkluderar och anpassar undervisningen för målgruppen. LÄS MER

  5. 15. När blev jag utvecklingsstörd? : Om bytet från grundskolan till grundsärskolan - hur processen kan uppfatttas i fem elevfall

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Johansson; Kristoffer Molinder; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; grundskola; grundsärskola; byte av skolform; anpassningar; elever; föräldrar; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, beskriva och analysera olika aspekter på skolbytesprocessen i fem fall där en elev flyttat över från grundskolans till grundsärskolans verksamhet efter att de undervisats i grundskolan minst tre år. Studien har kvalitativ forskningsansats då den bygger på semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER