Sökning: "anseende definition"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden anseende definition.

  1. 1. Immaterialrättsliga skadestånd : Särskilt om goodwillskada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Elias Levinsson; [2023]
    Nyckelord :Affärsjuridik; immaterialrättsliga skadestånd; goodwill;

    Sammanfattning : År 2004 trädde sanktionsdirektivet i kraft. Artikel 13 i sanktionsdirektivet reglerar vilka om- ständigheter som ska beaktas när ersättningens storlek, vid immaterialrättsliga skadestånd, ska bestämmas. LÄS MER

  2. 2. ''När varningsklockorna ringer'' : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma inom socialt anknutna arbeten definierar och hanterar hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Isabelle Warming; Bryar Rashid; [2019]
    Nyckelord :Social work; honour related violence and oppression; culture; professionals; sexuality; patriarchy; Socialt arbete; hedersrelaterat våld och förtryck; kultur; yrkesverksamma; sexualitet; patriarkat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma inom socialt anknutna arbeten definierar och hanterar ärenden som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Det för att öka kunskapen om utvecklingsområdet hedersrelaterat våld och förtryck i det sociala arbetets yrkesutövning. LÄS MER

  3. 3. Sex i rätten, vad är egentligen straffbart? : Våldtäkt och hämndpornografi, en studie av den sexuella integriteten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Johanna Blomqvist; [2019]
    Nyckelord :rape; revenge pornography; sexual integrity; criminal law; sexual crimes; sexual law; våldtäkt; hämndpornografi; sexuell integritet; straffrätt; sexualrätt; praxis; olaga integritetsintrång; förtal; sexuellt ofredande; virtuell våldtäkt; blottning; spridande; naken; sexuellt material;

    Sammanfattning : Begrepp som personlig integritet, sexuell självbestämmanderätt samt sexuell integritet är vedertagna begrepp inom juridiken som används av såväl lagstiftare, rättsväsende och doktrin, men trots detta finns det ingen egentlig definition av endera begreppen.    Jag har i den här uppsatsen visat att sexuell integritet innebär rätten för den enskilde att själv bestämma när, var, hur och med vem denne vill delta i en sexuell aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Going Real-Time in no time? : – en kvantitativ och kvalitativ studie i hur Sveriges största annonsörer använder sociala medier och Real-Time Marketing.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Daniel Miesenberger de Morais; Oscar Kjellström; [2015]
    Nyckelord :social media; Real-Time Marketing; real time; interactivity; Sweden; Telia; Telenor; Comviq; Tre; Coop; Facebook; Twitter; engagement; reputation; social media; sociala medier; Real-Time Marketing; real time; interaktivitet; Sweden; Telia; Telenor; Comviq; Tre; Coop; Facebook; Twitter; engagement; anseende;

    Sammanfattning : Background: Our daily lives and personal interactions are increasingly featuring social media and social networks in particular. Topics regarding social media, its impact on society at large – both on corporate as well as individual behavior – has been the focus of many research papers. LÄS MER

  5. 5. How graduating students perceive the staffing and recruitment industry : A study on corporate reputation

    Kandidat-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Christopher Broman; Robin Cabander; Emilia Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Corporate Reputation; Reputation Quotient; League Tables; Staffing and Recruitment Companies; Företagets anseende; Corporate Reputation; Reputation Quotient; League table; Bemanningsföretag; Rekrytering;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to measure and compare the corporate reputation of four staffing and recruitment companies, from the perspective of graduating students. Background: Corporate reputation is a concept that has interested researchers for the last four decades, and still the concept incorporates a number of varied definitions, contexts and measurement methods (Gotsi & Wilson, 2001). LÄS MER