Sökning: "anseendeskydd"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet anseendeskydd.

  1. 1. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av principen om EU-varumärkets enhetliga karaktär vid bedömningen av förväxlingsrisk och anseendeskydd enligt varumärkesförordningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rebecka Ingelman; [2018]
    Nyckelord :EU trade mark; likelihood of confusion; rotection through reputation; unitary character; EU-varumärke; risk för förväxling; anseendeskydd; enhetlig karaktär;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Robin Hector Amilon Nilsson; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsrätt; varumärkesrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER

  4. 4. Förhållandet mellan marknads- och varumärkesrätt : - särskilt om anseendeskyddet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adna Jetis; Filis Iusein; [2015]
    Nyckelord :anseendeskydd;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Degeneration av varumärken : Kan ett varumärke bli för berömt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Isak Selander; [2015]
    Nyckelord :Degeneration; varumärkesdegeneration; varumärken; anseendeskydd; utökade skyddet för kända varumärken;

    Sammanfattning : Kan egentligen ett varumärke bli för berömt? Så pass berömt att det förlorar sin varumärkesrättsliga ensamrätt? Varumärket spelar en allt större roll i ekonomin och i samhället. Företagen vill ständigt nå konkurrensfördelar genom att försöka säkerställa en marknadsposition med väl ansedda och berömda varumärken. LÄS MER