Sökning: "anställdas trivsel"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden anställdas trivsel.
1. “Man är ju sig själv men ska samtidigt ha företagets värderingar inom sig och runt sig när man jobbar” : En kvalitativ studie om värderingsstyrning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och förstå anställdas upplevelser av ett värderingsstyrt konsultbolag. Fokus ligger på värderingsstyrningens interaktion med organisationskultur och identitet. LÄS MER
2. Kompetensutveckling mer än bara kompetens “Det handlar mer om att cheferna favoriserar personal och befordrar sina favoriter.”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : I följd av den höga personalomsättningen inom hotellbranschen finns det funderingar kring kompetensutvecklingens betydelse. Utifrån en pedagogisk nyfikenhet undersöker därmed individers upplevelser och processer kring lärande. LÄS MER
3. Vad påverkar trivsel i arbetet? : En kvantitativ undersökning om vilka friskfaktorer som kan ses för chefer inom offentlig förvaltning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Att arbeta som chef i kommunal sektor innebär att man befinner sig i en komplex organisationsstruktur med mycket varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden. Arbetet styrs av bland annat lagar och politiska beslut och möjligheterna att kunna påverka är begränsade, vilket innebär att cheferna hamnar i en utsatt position. LÄS MER
4. En litteraturstudie om det hälsofrämjande ledarskapets betydelse för medarbetares psykiska hälsa inom den svenska äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Medarbetarnas hälsa och trivsel inom äldreomsorgen är viktiga frågor då antalet äldre som behöver stöd och vård beräknas öka. Vård- och omsorgsarbetare i Sverige är en av de största grupperna av arbetstagare, och de har högst antal sjukskrivna dagar per anställd. LÄS MER
5. Vad får anställda att trivas i sitt arbete? : En kvantitativ studie om friskfaktorer kan ses inom vård och omsorgsarbete i offentlig förvaltning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Idag ses vård- och omsorgssektorn kämpa med hög personalbrist som ett resultat av nedskärningar, tuffa arbetsförhållanden samt dåliga löner. Detta skapar inte bara höga sjuktal och högre arbetsbörda på befintlig personal, utan även höga kostnader för arbetsgivare. LÄS MER