Sökning: "anställning Studie- och yrkesvägledare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden anställning Studie- och yrkesvägledare.

  1. 1. ATT SPELA SPELET : En kvalitativ studie om anställningsbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Ljung; [2023]
    Nyckelord :Planned happenstance; Studie- och yrkesvägledning; anställningsbarhet; kompetens;

    Sammanfattning : Anställningsbarhet är ett begrepp som berör alla som är eller vill vara på arbetsmarknaden. Trots det finns det ingen samstämmig bild av vad anställningsbarhet är och hur man ökar sina chanser att få ett jobb. LÄS MER

  2. 2. Nyexaminerade studie- och yrkesvägledares inträde på arbetsmarknaden : En undersökning om olika betydelsefulla faktorer inför den första anställningen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Mesanovic; Jasmin Debes; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; Etableringsfas; Faktorer; Nyexaminerade; Studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa nyexaminerade studie- och yrkesvägledares övergång från utbildning till anställning, samt vad lön, geografiskt läge, arbetsplatsens verksamhetsinriktning, tidigare erfarenheter och nätverk haft för betydelse under etableringsfasen. Frågeställningarna i undersökningen är följande: Hur har lön, geografi, arbetsplatsens verksamhetsinriktning, tidigare erfarenheter eller andra viktiga påverkansfaktorer påverkat etableringsprocessen? Vilken betydelse har studie- och yrkesvägledarens nätverk haft under fasen fram till anställning?  Studien behandlar de egenskaper arbetsplatsen ska besitta samt vilka andra påverkansfaktorer som kan förekomma för att individen ska ta ett arbete. LÄS MER

  3. 3. Övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet : En kvalitativ studie om hur gymnasiesärskolan arbetar för att förbereda eleverna inför övergången.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annie Holmberg; [2020]
    Nyckelord :arbetsliv; gymnasiesärskolan; samverkan; studie- och yrkesvägledning; utmaningar; övergång;

    Sammanfattning : Forskning har visat att närmare en fjärdedel av alla ungdomar som avslutat sin utbildning inom gymnasiesärskolan står utan arbete, studier eller annan sysselsättning, och att gymnasiesärskolans elever tillhör en av de grupper som möter störst utmaningar vid etablering på arbetsmarknaden. Syftet med detta kvalitativa examensarbete var att bidra med en ökad förståelse kring gymnasiesärskolan arbete med att förbereda sina elever för övergången mot arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Vägen till arbete : En kvalitativ studie om hur en ideell organisation driver fram sina deltagare in i den svenska arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Natalia Valenzuela Rivera; [2013]
    Nyckelord :Frivilliga organisationer Sverige; humankapital; invandrare arbete och arbetsmarknad Sverige; invandrare och undervisning; socialt kapital.;

    Sammanfattning : Studien ”Vägen till arbetet – en kvalitativ studie om hur en ideell organisation driver fram sina deltagare in i den svenska arbetsmarknaden” syftar till att lyfta fram på vilket sätt en deltagare med stöd av en ideell organisation kan påverka sitt sociala- och humankapital, och hur stor påverkan den har för att deltagaren ska kunna effektivisera sin väg in i den svenska arbetsmarknaden. De centrala begreppen som kommer att användas i studien är det sociala-och humankapital begreppet. LÄS MER

  5. 5. Vägledning på ett universitet - en jämförelse av studie- och yrkesvägledare med olika utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Margareta Andersson; Anna Jonsson; [2012]
    Nyckelord :universitet; vägledning; studie- och yrkesvägledare; arbetssätt; samtal;

    Sammanfattning : I vår studie vill vi undersöka eventuella skillnader i arbetssätt mellan utbildade studie- och yrkesvägledare och vägledare med annan utbildningsbakgrund på ett universitet i södra Sverige, med fokus på det enskilda samtalet. Vår frågeställning har delats upp i följande frågor: vilka riktlinjer finns för vägledningsarbetet på universitetet, finns skillnader i arbetssätt mellan vägledare med studie- och yrkes-vägledarutbildning och vägledare med annan utbildningsbakgrund, i sådana fall vilka samt hur prioriteras det enskilda samtalet? Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer för undersökningen. LÄS MER