Sökning: "anställningsbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade ordet anställningsbarhet.

  1. 1. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska.Teori:Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER

  2. 2. Sömnbristens upplevda påverkan på nattarbetares hälsa, fungerande på arbetsplatsen och anställningsbarhet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Marina Keuchenian; Jihan Al-Zuhairi; [2020]
    Nyckelord :Sleep deprivation; night work; employability; well-being; work performance;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är sömnbrist ett problem och det är relativt vanligt bland nattarbetare. Tidigare studier har visat att sömnbrist leder till en rad konsekvenser som trötthet och kognitiva störningar. LÄS MER

  3. 3. Anställningsbarhet – vad tror vi om det? Perspektiv från lärare och elever på ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mats Paulson; [2020]
    Nyckelord :anställningsbarhet; ekonomiprogrammet; läroplan; dold; perspektiv; lärare; elever; kompetenser; kunskaper;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to increase knowledge of how students and teachers in the economics program perceive the concept of employability in their specific topics, and how this is demonstrated in the classroom. Specific questions to be answered are • What knowledge or competencies contribute to increased employability? • To what extent do teachers and students view the building of employability as an important part of the topic business administration? • To what extent do teachers and students perceive that the teaching within the topic adds to increased employability? • What are the views of teachers and students when it comes to letting the business life influence a larger part of the topic if this leads to increased employability? The theoretical tools that have been used have been Goodlad’s perspectives of curriculum, Broady’s and Jackson’s theories of the hidden curriculum and Fullan’s model of the 6 global competencies for deep learning. LÄS MER

  4. 4. Elever och lärares uppfattningar om anpassning i vuxenundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Eva Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :anpassning; differentiering; fenomenografi; individualisering; Kasam; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för vuxenutbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar. Som lärare är det viktigt att jag utgår från det och anpassar min undervisning utifrån eleven. För att möta varje individ finns det behov av anpassningar för att på så sett ge elever möjlighet till ökad att lyckas med sina studier. LÄS MER

  5. 5. Practice makes perfect? : En studie av praktikens betydelse för anställningsbarhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kahlil Lee Luck; August Söderlund; [2019]
    Nyckelord :Employability; practicum; learning; professional connection; education; Anställningsbarhet; praktik; lärande; yrkesanknytning; utbildning;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to examine and analyze the advantages and limitations of practicum at the HR-program at Uppsala university in the years of 1986-1995 through summarized practicum reports, while focusing on learning in relation to academically based employability. This approach is used to further understand the influence practicum has on employability in relation to the three objectives of higher education. LÄS MER