Sökning: "ansvar åtgärder elev"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden ansvar åtgärder elev.

  1. 1. Tillämpning och erfarenheter av stödinsatser för elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : - Ur elevers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marielle Fornvik; [2023]
    Nyckelord :Specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; tidig upptäckt; diagnos; specialpedagogiska åtgärder och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och öka kunskapen om elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, hur de upplever stödet i skolan och vad de önskar mer av. Studien belyser även den specialpedagogiska aspekten i fråga om ansvar, behov och synen på stödet till denna målgrupp av elever. LÄS MER

  2. 2. En samtida diskurs om fenomenet särskilt begåvade elever : Kritisk analys av artiklar i lärarfackliga tidskrifter

    Magister-uppsats,

    Författare :Sara Granberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra den bild som lärarfackförbunden genom sina tidskrifter bidrar till att ge lärare om fenomenet särskilt begåvade elever och deras lärande. Jag avser även synliggöra hur lärares kompetens relativt fenomenet särskilt begåvade elever skrivs fram. LÄS MER

  3. 3. Lärare i fritidshem i anmälningssituation : En statistisk uppfattning om lärare i fritidshemmets kunskap om anmälningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dion Dutra; [2021]
    Nyckelord :Reporting; duty to report; witnessing violence exposure to violence; neglect; exposed.; Anmälan; anmälningsplikt; bevittnande av våld exponering för våld; försummelse; utsatt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem ser på anmäl­ningsplikten och hur de hanterar information när de misstänker att en elev är i en utsatta situation. Resultaten visar vad som lärarnas i fritidshem roller och ansvar är och vad som ligger till grund för att lärarna i fritidshem ska vidta åtgärder eller inte åtgärder enligt anmälningsplikten. LÄS MER

  4. 4. Hur skapas bilden av en elev i behov av särskilt stöd?- En textanalys av åtgärdsprogram i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Hansson; Eva Wesonius; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningHansson, Marie & Wesonius, Eva (2018). Hur skapas bilden av ett barn i behov av särskilt stöd? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Tysta och passiva elever : Vad gör skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Berg Arbro; [2015]
    Nyckelord :tystnad och passivitet; introvert beteende; lärmiljö; elevhälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett av grundskolans kunskapsmål är att varje elev ska kunna tala och kommunicera muntligt i ämnena svenska och engelska. Skolan har därmed ansvar för att uppmärksamma och stödja de tysta och passiva eleverna, så att de kan utveckla sin muntliga förmåga till interaktion med andra människor. LÄS MER