Sökning: "antagningsregler"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet antagningsregler.

  1. 1. Finns det rättsligt hjärterum för att främja mångfald på universiteten? : En Critical Race-teoretisk analys av universitetens rättsliga utrymme att använda positiv särbehandling och breddad rekrytering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sofia Rohdin; [2020]
    Nyckelord :positive action; affirmative action; CRT; Critical Race; university admission; equality; diversity; positiv särbehandling; breddad rekrytering; aktiva åtgärder; CRT; Critical Race; diskriminering; antagning till universitet; antagning till högskola; etnisk snedrekrytering; jämlikhet; mångfald; direktiv 2000 43 EG;

    Sammanfattning : I högskolelagen 1 kap 5 § stycke 4 finns bestämmelsen ”Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.”. Bestämmelsen infördes för att motarbeta den sociala och etniska snedrekryteringen på Sveriges högskolor och aktivt främja mångfald genom breddad rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Eftergymnasial utbildning- Individens egna val?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Erlandsson; [2011]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; nya antagningsregler; högskola; sociologi; habitus; gymnasievalet;

    Sammanfattning : Hösten 2010 infördes nya antagningsregler till högskolan, vilka påverkar den enskilda individens förutsättningar för att bli antagen till den önskade högskoleutbildningen. Syftet med vår studie är att undersöka sex gymnasieelever, som går sitt tredje år på sitt gymnasieprogram, och försöka få kännedom om dessa personers känslor och upplevelser av de nya antagningsreglerna. LÄS MER

  3. 3. Engelskundervisningens betydelse för elever med dyslexi

    Magister-uppsats, Institutionen för lingvistik

    Författare :Susanne af Sandeberg; [2010]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; engelskundervisning; antagningsregler; högskola;

    Sammanfattning : Studien belyser och diskuterar hur undervisning i engelska inom grundskola och gymnasium samt antagningsregler till högskola kan påverka möjligheten att utbilda sig i tekniska ämnen för personer med dyslexi. Studien belyser att det finns en hel del som tyder på att undervisningen i engelska i grundskola och gymnasium ofta inte är anpassad till de elever som har fonologiska svårigheter, och att detta kan få avgörande betydelse för deras framtid. LÄS MER