Sökning: "antalsuppfattning"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade ordet antalsuppfattning.

  1. 16. Svagt arbetsminne - orsaken till matematiksvårigheter?

    M1-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Aina Andersson; Ing-Marie Persson; [2013]
    Nyckelord :matematik; arbetsminne; matematiksvårigheter; arbetsminnestest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se om det finns ett samband mellan matematiksvårigheter och elevens arbetsminne. Utifrån ett befintligt resultat från screeningtest valdes 19 elever ut med matematiksvårigheter, och ytterligare 20 som kontrollgrupp. Därefter genomfördes arbetsminnestester samt test av antalsuppfattning. LÄS MER

  2. 17. Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Stenström; [2012]
    Nyckelord :lärobok; läromedel; Lgr11; matematik; årskurs 1; k;

    Sammanfattning : Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet medundersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar detinnehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll somprioriteras. LÄS MER

  3. 18. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : –      En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Björk; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; skola; matematik; förskola; pedagoger; Gelman och Gallistels fem principer; matematiska basfärdigheter;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”.  Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER

  4. 19. Räkneramsors betydelse för yngre barns tidiga matematiklärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Kristina Liljekvist; Gunnel Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Räkneramsor; yngre barn; förskola; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse räkneramsor kan ha för yngre barns tidiga matematiklärande. För att få svar på vår frågeställning utfördes kvalitativa observationer och kvalitativa intervjuer. I vår undersökning ingick åtta barn i åldern två till tre år. LÄS MER

  5. 20. Matematik i förskolan : Barns antalsuppfattning i de tidiga åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Mabel Rocio Ivarsson; [2011]
    Nyckelord :Matematics pre-school; conception of numbers; young children; pre-school teacher; intentional analysis.; matematik; förskola; antalsuppfattning; småbarn; förskolelärare; intentionell analys.;

    Sammanfattning : Purpose: The current thesis assignment aims to explain, understand and follow the strategies the young children employ into a conception of numbers. This thesis is based on a study performed by Doverborg and Pramling Samuelson. LÄS MER