Sökning: "antalsuppfattning"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade ordet antalsuppfattning.
21. Dyskalkyli : Normativa data för svenska barn i årskurs 5 och 6 på Dyscalculia Screener och hur testresultat korrelerar med avkodningsförmåga och skolmatematik
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Dyskalkyli (specifika räknesvårigheter) är en av flera orsaker till matematiksvårigheter. Studier har påvisat samband mellan dyskalkyli och dyslexi och att personer med dyskalkyli har svårt att klara skolmatematiken. Två skilda synsätt förklarar orsaken till dyskalkyli: systemteorin och modulärteorin. LÄS MER
22. Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Huvudfrågor- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?Metod och materialFyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-schema utgör metod för analys.ResultatResultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom attutveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. LÄS MER
23. Matematik i förskoleklassen. En totalundersökning där en kommuns samtliga förskoleklasselevers matematiska kunnande kartläggs, i ett formativt syfte.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kunskapsdiagnoser i matematik, kartlägga och analysera tal- och antalsuppfattning hos elever i förskoleklass och att diskutera resultaten i ett formativt syfte för ökad måluppfyllelse. Teori: Diamantdiagnoserna som används är uppbyggda i en hierarkisk förkunskapsstruktur och diagnostiserar det matematiska innehåll som visat sig lämpligt för denna typ av diagnosform. LÄS MER
24. Antalsuppfattning : en undersökning hur pedagoger arbetar med antalsuppfattning på förskolan 3-5 år.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : Examensarbete handlar om hur förskolan arbetar med antalsuppfattning. För att besvara mina frågeställningar har jag använt mig av litteratur och en enkätundersökning som behandlar antalsuppfattning. LÄS MER
25. Lärande av antal på montessoriförskolor
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn mellan 3-6 års ålder utvecklar förståelse för antal på montessoriförskolor. Vi vill också se vilka metoder som används och vilken roll montessorimaterialen kan ha för barns lärande av antal. LÄS MER