Sökning: "antalsuppfattning"
Visar resultat 26 - 30 av 30 uppsatser innehållade ordet antalsuppfattning.
26. Att främja barns antalsuppfattning
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
27. ”Det är så integrerat i mitt tänkande” : fem arbetslags resonemang om matematikens roll i förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : The background to the study was that the school agency published a report stating that students, after completing school, did not meet the criteria to receive the grade “Pass” in mathematics. The study presents the reasoning of work teams from five different preschool departments’, about ways to work with the subject with children in the ages four to five. LÄS MER
28. Är 15 kulor fler än 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn använder när de räknar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse när barn ska bestämma antal.
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn använde sig av när de räknade samt om variation av antal, föremål och gruppering påverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer då femton barn, födda 2002, på tre olika förskolor räknade föremål där antal, gruppering och material varierades. LÄS MER
29. Att förstå det barn förstår - en studie om pedagogers medvetnhet om sina barns förkunskaper
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Arbetet bygger på resultaten från en enkätundersökning, gjord bland barn och pedagoger, på en förskoleavdelning. Arbetet handlar om barns förförståelse om antalsuppfattning och siffersymboler, samt hur barnens pedagoger uppfattar barnens förförståelse inom detta matematikområde. LÄS MER
30. Hur ska vi börja? : Introduktion av matematik i skolår 1
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några olika lärare väljer att introducera matematikämnet i skolår 1 och vad de väljer att lägga fokus på. Enligt flera forskare kan den första kontakten med matematik vara avgörande för det fortsatta intresset för matematiken hos eleverna. LÄS MER