Sökning: "anti-mobbningsarbete"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet anti-mobbningsarbete.

  1. 1. Friendsprogrammet, på vilka villkor? En kvalitativ studie om hur kontextuella förutsättningar påverkar implementeringen av ett anti-mobbningsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Olsson; Julia Torstensson; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; anti-mobbningsarbete; Friendsprogrammet; hela-skolan-ansats; diskriminering; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det finns många anti-mobbningsprogram och metoder för att förhindra förekomsten av mobbning. Det svenska anti-mobbningsprogrammet Friendsprogrammet använder sig av en hela-skolan-ansats för att reducera förekomsten av mobbning. LÄS MER

  2. 2. Att förebygga mobbning En studie om hur Norrskolan använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete John

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :John Brandt; Rebecca Viktorsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur en skola i norra Sverige (årskurs 4-9) använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete, med fokus på nätmobbning. Semi-strukturerade telefonintervjuer med en kvalitativ ansats har använts vid inhämtning av empiri. LÄS MER

  3. 3. Mobbning : En studie av mobbning och anti-mobbningsarbete på en grundskola i Västmanland

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Natalie Jansson; [2012]
    Nyckelord :mobbning; förebyggande arbete; åtgärdande arbete; likabehandlingsplan;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur en grundskola i Västmanland arbetar för att förebygga och åtgärda mobbningen på skolan. Studien belyser även elevernas upplevelse av förekomsten mobbning och kränkande handlingar på skolan. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med två pedagoger och sex elever ur årskurs 7-9. LÄS MER