Sökning: "antisemitism i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden antisemitism i sverige.

  1. 1. Hur påverkar historiekultur historieundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Markus Wallenholm; Seif Al-Noori; [2024]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; mångkultur; historiemedvetande; klassrum; lärare; elev;

    Sammanfattning : I dagens svenska samhälle finns det ett samtycke om att många av våra skolor är väldigt mångkulturella och inom dessa skolor så finns det elever från olika delar av världen med olika historiekulturer, men det är inte endast eleverna som har en historiekultur utan det har lärarna också och kan generellt bindas till den svenska historiekulturen Syftet med denna uppsats är att titta på olika studier för att kunna få en uppfattning om hur historiekulturer påverkar undervisningen som ges under historielektionen och om lärarens historiekultur påverkar elevernas historieförståelse eller om elevernas historiekultur påverkar den undervisning som de tar till sig.  Frågorna vi har ställt för att kunna nå syftet med denna uppsats är “Hur påverkas eleverna av sin historiekultur när de ska ta till sig historieundervisning?" samt “Hur påverkar lärarens egna historiekultur utförandet av deras historieundervisning?”  Metoden vi använt oss av för denna kunskapsöversikt är informationssökning i olika databaser, framför allt Libsearch, Diva och Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Hur formas judisk identitet i Sverige? Ett inifrånperspektiv av uppfattningar och praktiserande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Adrian Rappestad; [2022-04-07]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kultur; Judisk identitet; Unga Vuxna;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens mål är att undersöka hur identitet praktiseras och uppfattas av människor med judisk bakgrund som lever i Göteborg. Uppsatsen ställer frågor om att leva i två olika kulturer, dels den svenska som är det samhälle som dessa personer lever och är integrerade i och dels den judiska som är etnisk och en del av den personliga identiteten. LÄS MER

  3. 3. Svensk fascism: Hur antisemitisk var den? : Antisemitiska stereotyper i den svensk fascistiska tidskriften Spöknippet mellan1926–1929

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I mitt uppsatsarbete har det gjorts ett hypotesprövande arbete på den svensk fascistiska kamporganisationen SFKO:s tidning och språkrör Spöknippet. I tidigare forskning har det framkommit att SFKO till en början startades utifrån italienskt-fascistiska sympatier. LÄS MER

  4. 4. The experienced limitations on the right to religious freedom for Jews in Sweden : A critical study on the fulfilment on the right to religious freedom in a secular state

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Olivia Ekesand; [2022]
    Nyckelord :Judaism; Religious freedom; Discrimination; Antisemitism; Human Rights Limitations; Jewish Identity; Jewish Practices; Kosher; Circumcision; Israel-Palestine;

    Sammanfattning : This thesis aims to answer, if and what, limitations Jews experience in a secular state such as Sweden. To answer this question this paper was made through a qualitative method and through the theory about “the other” by Kevin Kumashiro. LÄS MER

  5. 5. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Sablic; Besa Skenderi; [2022]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; religionsdidaktik; afrofobi; antiromanism; islamofobi; antisemitism;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER