Sökning: "antisemitism malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden antisemitism malmö.

  1. 1. Varför begår ungdomar antisemitiska hatbrott? : En intervju studie som undersöker orsakerna till hatbrott bland några förövare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Adel Abdulmohsen; [2024]
    Nyckelord :Anti-Semitism; Hate crime; Jew hatred; Qualitative study; Youth; Malmö; Strain theory; Temptation of crime; Behavior; Antisemitism; Hatbrott; Judehat; Kvalitativ studie; Ungdomar; Malmö; Strainteori; Brottets frestelse; Beteende;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar orsakerna till hatbrott, särskilt bland unga i Malmö, med hjälp av ett kvalitativt tillvägagångssätt. Tre unga individer med personlig koppling till hatbrott deltar i diskussioner om motivation, syn på offer och strategier för att bekämpa hatbrott. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar historiekultur historieundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Markus Wallenholm; Seif Al-Noori; [2024]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; mångkultur; historiemedvetande; klassrum; lärare; elev;

    Sammanfattning : I dagens svenska samhälle finns det ett samtycke om att många av våra skolor är väldigt mångkulturella och inom dessa skolor så finns det elever från olika delar av världen med olika historiekulturer, men det är inte endast eleverna som har en historiekultur utan det har lärarna också och kan generellt bindas till den svenska historiekulturen Syftet med denna uppsats är att titta på olika studier för att kunna få en uppfattning om hur historiekulturer påverkar undervisningen som ges under historielektionen och om lärarens historiekultur påverkar elevernas historieförståelse eller om elevernas historiekultur påverkar den undervisning som de tar till sig.  Frågorna vi har ställt för att kunna nå syftet med denna uppsats är “Hur påverkas eleverna av sin historiekultur när de ska ta till sig historieundervisning?" samt “Hur påverkar lärarens egna historiekultur utförandet av deras historieundervisning?”  Metoden vi använt oss av för denna kunskapsöversikt är informationssökning i olika databaser, framför allt Libsearch, Diva och Google Scholar. LÄS MER

  3. 3. Hur motverkar vi antisemitismen i Malmös skolor genom undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Lirim Osmani; Vodopija Denniz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Förintelsen närvaro i nuet : En studie om hur minnen från ett traumatiskt förflutet lever kvar hos vuxna barn till Förintelseöverlevande.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Harald Nordblad; [2023]
    Nyckelord :Förintelsen; barn till överlevande; andra generationens överlevande; historiemedvetande; postmemory; historiskt berättande; levnadsberättelser.;

    Sammanfattning : This masters thesis examines children of Holocaust survivors otherwise known as second-generation survivors. The aim is to research how memories from a traumatic past, which affected the survivor’s parents during the Holocaust, lives on and continues to affect the lives of those who were not there to experience them. LÄS MER

  5. 5. Islamofobi och antisemitism : hur enskilda lärare jobbar med dessa frågor i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Rawad Abdulkader; Fatlum Istrefi; [2023]
    Nyckelord :Religionundervisning; Religion i skolan; Antisemitism; Islamofobi; Antisemitism i skolan; Islamofobi i skolan;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete vars syfte är att undersöka hur islamofobi och antisemitism kommer till uttryck i vissa skolor och hur de enskilda lärarna på skolan arbetar med detta i sitt arbete. Våra frågeställningar är följande: 1) Hur upplever lärare antisemitismen och islamofobin i skolan? 2) Vilka strategier använder lärarna för att bemöta och motverka antisemitism och islamofobi? Som metod har vi valt att utföra intervjuer där vi intervjuat fyra lärare, varav alla ska vara legitimerade lärare med minst tre års erfarenhet. LÄS MER