Sökning: "antonovsky som teoretisk referensram"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden antonovsky som teoretisk referensram.

  1. 1. Barn med autismspektrumtillstånd, föräldrars erfarenheter och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Martina Tajani; [2024]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder ASD ; children; parents; experiences; challenges; Autismspektrumtillstånd AST ; barn; föräldrar; upplevelser; utmaningar;

    Sammanfattning : Introduktion: Autismspektrumtillstånd (AST) är en komplex neurologisk funktionsnedsättning som börjar tidigt i livet, under spädbarnsåldern eller i barndomen. De största utmaningarna för individer med AST ligger inom områden för social interaktion och kommunikation med andra människor, samt repetitivt beteendemönster. LÄS MER

  2. 2. Att överleva och börja om : Patienters upplevelse av att överleva ett hjärtstopp-En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Emilia Sandqvist; Ida Wingård; Sofia Davidsson; [2020]
    Nyckelord :Erfarenheter; hjärtstopp; känsla av sammanhang; omvårdnad; patient; överlevare; Experiences; cardiac arrest; survivors; nursing; patient; sense of coherence;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2018 drabbades cirka 8700 personer av ett hjärtstopp i Sverige. Hjärtstopp kan upplevas som en traumatisk händelse och kan påverka personens upplevelse av det fortsatta livet. Teoretisk referensram som tillämpats är ”Känsla av sammanhang ”(KASAM) av Aaron Antonovsky. LÄS MER

  3. 3. Livet efter ett hjärtstopp : En litteraturstudie om patienters upplevelser efter att ha överlevt ett hjärtstopp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Medina Arslanovic; Caiyun Seppälä; [2019]
    Nyckelord :Upplevelser; Hjärtstopp; Patient; Känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år drabbas cirka 10 000 personer av ett hjärtstopp i Sverige. Allt fler överlever ett hjärtstopp idag eftersom allt fler personer utbildar sig inom hjärt-lungräddning (HLR). Patientens livsvärld och den levda kroppen förändras efter ett hjärtstopp. Teoretisk referensram: KASAM-känsla av sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Liljeheden; [2016]
    Nyckelord :inställning; intensivundervisning; matematik; mattekoden; måluppfyllelse; självförtroende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Liljeheden, Patricia (2016) Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp,Förväntat kunskapsbidragBaserat på mina resultat är intensivträning i föreliggande studie genom ett webbaserat datorprogram, Mattekoden, värt att ha som komplement till den ordinarie undervisningen för att befästa grundläggande kunskaper inom taluppfattningen för äldre grundskoleelever. Det ökade självförtroendet, intensivundervisningen och en positivare inställning till ämnet matematik gav ökade prestationer och därmed skapades större förutsättningar till ökad måluppfyllelse. LÄS MER

  5. 5. Från ensamhet till gemenskap och hur det kommer sig : En studie om faktorer som kan påverka äldre personers väg från ensamhet till gemenskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Institutet för gerontologi

    Författare :Maria Nord Berge; [2016]
    Nyckelord :elderly; loneliness; togetherness; social activity; health-promoting factors; SOC; äldre personer; ensamhet; gemenskap; social aktivitet; hälsofrämjande faktorer; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för vilka faktorer som kan leda till och påverka äldre personers deltagande i en social gruppaktivitet riktad till ensamma äldre. Då känslan av ensamheten kan ge stora negativa effekter för den äldre är det viktigt att öka förståelsen och kunskapen om de fenomen och faktorer som påverkar och leder till mer gemenskap och välbefinnande. LÄS MER