Sökning: "användargränssnitt barn"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden användargränssnitt barn.
1. Designprinciper för adaptivitet och dess påverkan på användarupplevelsen
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : I denna uppsats utvecklades designprinciper som stödjer adaptivitet och hur det bidrar till en positiv användarupplevelse. Detta är ett område som är aktuellt eftersom adaptivitet är en alltmer konkurrerande teknik för överlevnad i en digital transformation där även användarupplevelsen blir central för värdeskapande i adaptiva tjänster. LÄS MER
2. Användbarhet för barn : en undersökning av applikationer riktade till barn
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : På senare tid har smarta mobiler (smartphones) fått en allt större roll i våra liv. Att gå från vanliga hemtelefoner till “enklare” mobiltelefoner till smartphones, som mer eller mindre är självklart för gemene man idag, har gått relativt fort. LÄS MER
3. Ett digitalt läromedel för barn med lässvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)Sammanfattning : Den digitala tidsåldern förändrar samhället. Ny teknik ger möjligheter att framställa och organisera kunskap på nya sätt. Tekniken som finns i skolan i dag, kan även utnyttjas till att optimera lästräningen till elever med lässvårigheter. LÄS MER
4. Anpassning av VOD-tjänster för breda barnmålgrupper : EN ANVÄNDBARHETSUTVÄRDERING AV BARNPLAY UTIFRÅN MÅLGRUPPEN 3-11 ÅR
Master-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MIDSammanfattning : This thesis contains a usability evaluation of “Barnplay”, a Swedish video-on-demand service targeted at children. The objective of the study was to identify usability issues in the video service and to develop measures on improving the user interface, with special focus on adaptation to the broad target group of 3-11 year olds. LÄS MER
5. Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer
Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet, och i förskolor är mobila enheter redan ett vanligt förekommande verktyg i pedagogiken. LÄS MER