Sökning: "användarmedverkan metod"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden användarmedverkan metod.

  1. 1. Användarmedverkan vid utveckling av digitala tjänster : En kvalitativ studie på fem statliga förvaltningsmyndigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kristina Makhoul; [2021]
    Nyckelord :User participation; user involvement; citizen involvement; e-services; public e-services; digital services; managing authorities; state agencies; agencies; challenges; Användarmedverkan; användarinvolvering; medborgarmedverkan; e-tjänster; offentliga e-tjänster; digitala tjänster; förvaltningsmyndigheter; statliga myndigheter; myndigheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka användarmedverkan vid utveckling av digitala tjänster hos statliga förvaltningsmyndigheter i Sverige. Tidigare har forskning fokuserat på att undersöka kommuner och deras involvering av användaren vid utveckling av tjänster. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer som påverkar skapandet av en användarvänlig försäljningsdashboard : En fallstudie på Two

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Rebecka Wehlin; [2020]
    Nyckelord :Dashboard; Business Intelligence; Dashboard Design; KPI; Big Data; Sales Dashboards; Data Visualization; Interactive Visualization; User-friendly Dashboard; Samarbete mellan konsult och kund; Användarmedverkan; och Deltagande design;

    Sammanfattning : Företag har i dagens samhälle stora mängder data som ökar ständigt och som därmed behöverhanteras. Företag ska kunna omvandla rådata till värdefull information som möjliggör bättrebeslutfattande. LÄS MER

  3. 3. En flerdimensionell syn på förändring : En fallstudie som problematiserar användares involvering i och inställning till en IT-förändringsprocess, både ur deras egna och förändringsledningens perspektiv.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Filippa Jonsson; Linnéa Möller; [2019]
    Nyckelord :change process; digitalization; user; change management; user involvement; attitude; adaption; sustainable change; Förändringsprocess; digitalisering; användare; change management; användarinvolvering; inställning; anpassning; hållbar förändring;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att hjälpa användare genom de IT-förändringsprocesser som genomförs på grund av digitalisering använder förändringsledningens verktyg inom change management. I tidigare forskning framgår att användarinvolvering är viktigt för att förändringar ska kunna bli framgångsrika, speciellt inom IT. LÄS MER

  4. 4. Responstid på webbsidor : En kvalitativ studie om responstid och användarmedverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Kimmo Sormunen; Linus Sandberg; [2019]
    Nyckelord :monitoring; performance; performance test; response time; requirements; user participation; usability test; web application; användbarhetstest; användarmedverkan; krav; monitorering; prestanda; prestandatest; responstid; webbapplikation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att responstid har stor inverkan på användarens upplevelse online. Trots det saknas tydliga metodiker för hur man ska arbeta med responstid. Med detta i åtanke blev studiens syfte att undersöka hur företag bör arbeta med responstid i webbapplikationer och huruvida man bör ta hjälp av användare i arbetet. LÄS MER

  5. 5. Användarmedverkan : En kvalitativ studie på användarmedverkans positiva och negativa effekter på kravinsamling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Markus Hessedal; [2018]
    Nyckelord :User participation; Gathering of requirements; Requirements; User.; User participation; gathering of requirements; requirements; user; Användarmedverkan; kravinsamling; krav; användare;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör ämnet användarmedverkan som i den här uppsatsen definieras som “Användare är med och för fram krav, åsikter och information kring vad som ska finnas i ett befintligt system i syfte att det ska passa deras verksamhet.”. LÄS MER