Sökning: "användarupplevelser"

Visar resultat 21 - 25 av 84 uppsatser innehållade ordet användarupplevelser.

  1. 21. Snabbt, smidigt och enkelt : En användarundersökning om användares upplevelser av bildelningstjänster

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Niklas Joaquin Schedin; Tony Tony; [2022]
    Nyckelord :sharing economy; collaborative consumption; shared mobility; carsharing service; user experience; shared user experience; actor-network theory; delningsekonomi; kollaborativ konsumtion; delad mobilitet; bildelningstjänst; användarupplevelse; delade användarupplevelser; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Kollaborativ konsumtion och bildelningstjänster är två fenomen som under de senaste åren blivit allt mer populära som ett sätt att bemöta hållbarhetskrisen. Bildelningstjänster är en form av kollaborativ konsumtion och är ofta drivna av kommersiella krafter. LÄS MER

  2. 22. Kritiska upplevelser : En kvalitativ studie om sociala mediaanvändares upplevelser av att vara källkritiska

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Erik Rogenäs; Rasmus Lorch; [2022]
    Nyckelord :Fake news; Misinformation; Disinformation; Source Evaluation; User Experience; Fake news; Misinformation; Desinformation; Källkritik; Användarupplevelser;

    Sammanfattning : Fake news, misinformation och desinformation är begrepp som synts i den allmänna debatten de senaste åren och har använts i såväl politiska sammanhang för att påverka opinion liksom för ekonomiska syften. En särskilt central aktör i spridningen av sådan information är även sociala medier. LÄS MER

  3. 23. Designprinciper för adaptivitet och dess påverkan på användarupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Rebecka Lindblad; Matilda Kerttu; [2022]
    Nyckelord :Designprinciper; användarupplevelse UX ; användargränssnitt; artificiell intelligens; adaptivitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats utvecklades designprinciper som stödjer adaptivitet och hur det bidrar till en positiv användarupplevelse. Detta är ett område som är aktuellt eftersom adaptivitet är en alltmer konkurrerande teknik för överlevnad i en digital transformation där även användarupplevelsen blir central för värdeskapande i adaptiva tjänster. LÄS MER

  4. 24. Ett gymnasieförbunds webbplats och dess påverkan på gymnasievalet : En studie om användarupplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Herrström; Saga Polteg; [2022]
    Nyckelord :Interaction Design; Website Design; User Experience; High School Education; School Branding; Generation Z; Qualitative Research; Interaktionsdesign; Webbdesign; Användarupplevelse; Gymnasieutbildning; Skolvarumärke; Generation Z; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är allmänt utbredd i vårt samhälle vilket innebär att dagens unga människor växer upp i en miljö där tekniska lösningar, såsom webbplatser, är en central del i ungas vardag, vilket ibland även kan påverka livsbeslut. Det svenska skolsystemet styrs idag av marknadsprinciper som innebär att konkurrensen om att rekrytera elever har blivit avgörande för skolornas överlevnad. LÄS MER

  5. 25. Smart, smidigt eller säkert? : En kvalitativ studie om användares upplevelser av säker hemteknik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Ella Olsson; Hannah Westander; [2022]
    Nyckelord :Smart homes; smart home security systems; user experience; personal data; future technology; IoT; usability; Smarta hem; säker hemteknik; användarupplevelser; personlig data; framtida teknik; IoT; användbarhet;

    Sammanfattning : The use of IoT and smart homes continues to grow, and as part of smart homes so does the use of smart home security systems. Despite the growing market, few studies have investigated users' experiences of this technology. The purpose of this qualitative study is to contribute to this gap of knowledge in the research area. LÄS MER