Sökning: "användbarhetsprinciper"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet användbarhetsprinciper.

  1. 1. 1177 med digitala hjälpmedel för syn-nedsättningar : Hur väl förberedd är 1177 för användare med digitala hjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Victor Lyttbacka Kling; Emma Lindström; [2022]
    Nyckelord :1177; digital availability; digital aids; visual impairment; screen reader; 1177; digital tillgänglighet; digitala hjälpmedel; synnedsättning; skärmläsare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Offentliga tjänster som 1177 har via ”Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service” krav på att de ska vara tillgängliga for alla i Sverige oavsett funktionsvariationer. Men hur bra fungerar en tjänst som 1177 for en målgrupp med grövre synnedsättningar och behov att använda digitala verktyg för att använda 1177? Det här arbetet vill undersöka det med de har två fragorna: Vilka synpunkter har de med synnedsättning om 1177? och Hur är deras upplevelser jämfört med de krav från “Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service” som ställs på 1177? via en fallstudie. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av användbarhetsprinciper med hjälp av två användartester : En användbarhetsstudie baserad på testning av en befintlig webbutik och av en ny design

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Eric Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Användbarhet; utvärdering; cykelwebbutik; prototyp; användbarhetsattribut och designprinciper;

    Sammanfattning : Med den ständigt växande e-handeln gör fler företag övergången från fysiska butiker till internetbaserade webbutiker. Med det stora utbudet av webbutiker skapar det också en stor konkurrens på marknaden. Kundens upplevelse blir därför extremt viktigt för företag om de vill lyckas med att ha en framgångsrik webbutik. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av ett lärospel för att skapa hög användbarhet till förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Victor Ekström; Marcus Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :lärospel; förskolebarn; användbarhet; heuristisk utvärdering; liu; coin; magiska trädgården;

    Sammanfattning : I detta arbete utvecklas ett spel för utlärning av programmeringskoncept till förskolebarn. Spelet utvecklas agilt som ett delspel i lärospelet “Magiska Trädgården”. LÄS MER

  4. 4. En studie om upplevd användbarhet på m-hälsoapplikationer : Uppfattningar utifrån äldre vuxnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Jernaeus; Sofie Lindstrand; [2020]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; m-hälsa; e-hälsa; hälsoapplikationer; användbarhetsprinciper; äldre vuxna;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how older adults perceive applications for m-health and how m-health applications meet usability factors. And through this be able to analyze shortcomings based on the results. The result will hopefully be useful in the further development of m-health applications in the future. LÄS MER

  5. 5. Gratification by Gamification : Gamification som medel för att skapa en användbar applikation för synpunktshantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Elin Ekman; Maria Hansson; [2018]
    Nyckelord :Gamification; usability; prototyping; citizen report application; Gamification; användbarhet; användbarhetsprinciper; prototyping; synpunktshantering;

    Sammanfattning : It is challenging to motivate usage of IT services provided by government or public administration since the usage of such services is based on voluntariness. One way to incentivize usage is by making such services fun to use, which can be done by using gamification. Gamification is game-like elements in an otherwise non-game like service. LÄS MER