Sökning: "användning av miniräknare matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden användning av miniräknare matematik.
1. Miniräknare : - en hjälp för alla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I skolan värld råder det en debatt rörande miniräknarens användning. Debatten gäller miniräknaren som hjälpmedel i matematikundervisningen för grundskolans tidigare år. Uppsatsen bygger på ett för- försök som är gjort i åk 4. LÄS MER
2. Nya symbolhanterande räknare i praktiken : En pilotstudie i två svenska NV-klasser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematikSammanfattning : SammanfattningSkolverket beslutade 2006 att tillåta symbolhanterande räknare på nationella prov i matematik för alla gymnasieelever från höstterminen 2007. Beslutet debatterades flitigt t.ex. i tidskriften Nämnaren. LÄS MER
3. Miniräknaren, ett tveeggat svärd? : Användning av miniräknaren på yrkesgymnasium
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever på praktisk gymnasieskola använder miniräknaren och hur de ser på användandet. Studien går också ut på att undersöka hur elevernas lärare ser på användandet av miniräknaren och vilka attityder de har gentemot användningen av den. LÄS MER
4. Miniräknaren i gymnasieskolan : svarsleverantör eller pedagogiskt hjälpmedel?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : I detta arbete har jag studerat attityder och användning av miniräknare på gymnasieskolans A-kurs i matematik. Studiens syfte var att undersöka hur elever och lärare upplever miniräknarens roll i matematikundervisningen. Undersökningen bygger på intervjuer av tre gymnasielärare samt enkätundersökningar hos respektive lärares elevgrupp. LÄS MER
5. Algebra och funktioner i gymnasieskolan på NV - programmet : En jämförelse av innehållet i svenska och rumänska läroböcker -
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Abstract I studien jämförs matematikläroböcker från Sverige och Rumänien inom två områden: algebra och funktioner, med fokus på andragradsekvationen och andragradsfunktionen. Den teoretiska delen och uppgifterna som undersöks hör till läroböcker under gymnasiets första år på NV - programmet. LÄS MER