Sökning: "användning av tal"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden användning av tal.

  1. 1. Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan En aktionsforskningsstudie om hur samtalskartor kan främja kommunikation och samspel i barngruppen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Broholm; Sofie Sharro; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; AKK; samtalskartor; kommunikation; samspel; strategier; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi är två förskollärarstudenter som i detta utvecklingsarbete har studerat användningen av samtalskartor som ett verktyg för Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Syftet med studien är att utforska användningen och utveckla förståelsen för samtalskartor som en form av AKK för att främja kommunikations- och språkutveckling hos barn med begränsad tal- och språkförmåga. LÄS MER

  2. 2. Fienden som idé och begrepp : En begreppshistoria om fienden i Vietnamkriget

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idéhistoria

    Författare :Julia Neteniel; [2024]
    Nyckelord :Vietnamkriget; Idéhistoria; Begreppshistoria; Militärhistoria; Krig; Språk; Fienden;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en begreppshistorisk undersökning av fienden som idé och begrepp i förhållande till Vietnamkriget, med syfte att förstå begreppets roll och funktion i och under kriget. Med utgångspunkt i framför allt historikern Quentin Skinners begreppshistoria har jag i uppsatsen utvecklat metoden krigets begreppshistoria, vilket innebär en undersökning av begreppets breda användning. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan : Intervjuer med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Andersson; Jonna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :curriculum; curriculum perspective; digital tools; preschool; preschool teachers; digitala verktyg; förskola; förskollärare; läroplan; läroplansperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan. Genom intervjuer med sex förskollärare har vi synliggjort likheter och skillnader gällande deras syn om digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Gender Bias in Machine Learning : The Effect of Using Female Versus Male Audio When Classifying Emotions in Speech Using Machine Learning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Julia Adler; Klara Folke; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : To avoid discrimination between the genders and to improve the performance of machine learning, it is important to evaluate how different test data can impact how accurate machine learning models can be. This study investigates if the distribution between women and men in the training data affects how accurately different machine learning models can classify emotions used in the speaker’s tone of voice. LÄS MER