Sökning: "apl frågor"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden apl frågor.

  1. 1. Tyst kunskap : Yttrande och omsättning enligt vuxenstuderande - en nätbaserad studie på vuxenstuderande inom Komvux

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Maria Korpi; [2018]
    Nyckelord :tyst kunskap; vuxenstuderande; Komvux;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur vuxenstuderande tar till sig och lär sig tysta kunskaper genom att delta i formella lärmiljöer på Komvux men även genom arbetsplatsförlagd utbildning (APL). Studien beskriver tysta kunskaper från ett studerandeperspektiv, som bland annat är baserat på författarna Folkesson, Polanyi, vuxenstuderandes erfarenhet och kunskap. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av lärande på arbetsplats - möjlighet eller begränsning? : En studie om hur yrkeslärare uppfattar bedömning i det arbetsplatsförlagda lärandet inom gymnasial yrkesutbildning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Nyberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; bedömning; bedömningspraktik; gymnasial yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och analyseras vad ett antal yrkeslärare uppfattar som kvalitet, möjligheter och begränsningar i bedömning av lärande och hur de värderar sin egen bedömningspraktik i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (apl) inom gymnasial yrkesutbildning. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer och resultatet visar att yrkeslärarna som ingått i studien anser att en tydlig och genomskinlig bedömning för både handledare och elev, att goda förberedelser och efterarbete, att apl-besök och trepartssamtal samt likvärdig bedömning är viktiga pusselbitar för att bedömning av kvalitet ska kunna göras i samband med apl. LÄS MER

  3. 3. Omvårdnadslärares erfarenheter av att stödja elever med autismspektrum ur ett empatiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Kari Mårtensson; Camilla Lindén; [2012]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; empati; vård- och omsorg;

    Sammanfattning : Som blivande yrkeslärare inom vård- och omsorg upplever vi att en empatisk förmåga hos vårdaren är en viktig grund i vård- och omsorgsarbetet för att kunna tillfredsställa vårdtagares behov. Med den erfarenhet och kunskap vi hade då vi inledde studien trodde vi att det kunde finnas svårigheter för personer med högfungerande autismspektrumtillstånd eller autistiska drag att bli inkännande personal inom vård- och omsorg. LÄS MER

  4. 4. Samverkans betydelse för APL : Samverkan mellan skola och arbetsmarknad – en studie om arbetsplatsförlagt lärande, APL

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Andreea Stiuca; Anna-Karin Hellström; [2012]
    Nyckelord :Gymnasieskola; samverkan; arbetsplatslärande; arbetsliv;

    Sammanfattning : Kommunikation och ett bra samarbete mellan skola och arbetsmarknad är nödvändigt för att få till professionella utbildningar för våra elever, så kallad arbetsplatsförlagt lärande (APL). Detta examensarbete inriktar sig på att undersöka samarbetet mellan lärare och handledare ute på arbetsplatser samt undersöka vilka faktorer som kan bidra till att samarbetet blir bättre och härigenom förbättra kunskapsutvecklingen för eleverna. LÄS MER

  5. 5. Kejsarens nya kläder? : En analys av utformningen av och synen på Hantverksprogrammet textildesign, anställningsbarhet och arbetsplatsförlagt lärande i Gy11 utifrånSkolverkets respektive yrkeslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Helena Liljeström; Petra Linder; [2012]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; Gy 11; yrkeskunskap; skolreform; Hantverksprogrammet; APL;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en dokumentanalys utröna hur Skolverket har utformat det nya Hantverksprogrammet, hur de har resonerat kring problem och möjligheter med APL, samt hur Skolverket definierar begreppet anställningsbarhet. Undersökningen omfattar även en intervjustudie för att få veta hur några av lärarna på hantverksprogrammet ställer sig till samma frågor och vi jämför slutligen Skolverkets och lärarnas uppfattningar. LÄS MER