Sökning: "apologia"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet apologia.

  1. 1. "Under pressure". A study of the Swedish Public Health Agency´s crisis - and reputation management during the COVID-19 pandemic.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; [2021-07-27]
    Nyckelord :COVID-19; crisis communication; societal crisis; public organizations; public agencies; reputation; reputational threat; Image Repair Theory; IRT; Bureaucratic Reputation Theory; BRT; rhetorical analysis; rhetorical criticism; kategoria; apologia;

    Sammanfattning : This study examines the Swedish Public Health Agency’s (PHA) crisis communication regarding the COVID-19 pandemic during the year of 2020. Departing from a synthesis of the frameworks of Image Repair Theory and Bureaucratic Reputation Theory, the PHA’s online press conferences are critically analyzed to map out how the PHA’s representatives react to reputational threats that occur alongside and in connection to its management of the crisis at hand. LÄS MER

  2. 2. Nikāḥ as precondition for paradise? Spiritual corporeality and al-Ghazālī’s theology of marriage in the Kitāb ādāb al-nikāḥ

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Mariette Frieda Anita Minnemann; [2021]
    Nyckelord :al-Ghazali marriage asceticism Medieval theology history of religion Islamic theology Soteriology cosmogony eschatology embodiment Sufism Sufi tasawwuf spiritual corporeality mysticism Ibn Arabi Islamic mysticism jihad body Ihya kitab nikah intercourse sex celibacy embodied resurrection din Medieval Islamic studies religious studies; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : With the 11th century text Kitāb ādāb al-nikāḥ, the “Book on the Proper Conduct of Marriage”, the Islamic thinker al-Ghazālī (1056 –1111/447–504) replies to a contemporaneous debate within Sufi asceticism with a theology of nikāḥ. The text is part of his opus magnum, the “Renaissance of the Knowledge of dīn”, which aims at a renewal of Muslim piety and provides practical guidance to the male audience addressed. LÄS MER

  3. 3. Förtroendekrisens kommunikation - en retorikstudie av Kommunals kriskommunikation vid skandalen 2016

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

    Författare :Isabelle Brinkåker Bäcker; [2020-12-17]
    Nyckelord :Kriskommunikation; krisretorik; förtroendekris; organisation; skandal; apologia; image restoration theory; Kommunal; fackförbund.;

    Sammanfattning : ABSTRACTTitel: Förtroendekrisens kommunikation –en retorikstudieav Kommunals kriskommunikationvid skandalen2016Författare: Isabelle Brinkåker BäckerKurs: Uppsatsarbetevidinstitutionen för filosofi,lingvistik och vetenskapsteoriHandledare:Dick KasperowskiSyfte:Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan förstå den krisretorik som förbundsordförande Annelie Nordströmför fackförbundet Kommunal använde sig avvid den förtroendekrissom uppstod i samband med den uppmärksammade skandalen januari 2016. Då avslöjade Aftonbladet att Kommunal förloratöver 300 miljoner kronor på att driva krog-och konferensverksamhet, samtidigt som Kommunal vid flera tillfällen hyrt ut sin lyxkrog Metropol Palais till nakenkabaré och champagnefester med en känd svensk porrstjärna. LÄS MER

  4. 4. Stanna hemma! : En kvantitativ analys om flygbolagens kriskommunikation isociala medier under COVID-19

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabelle Strandqvist; Amanda Blom; [2020]
    Nyckelord :Situational Crisis Communication Theory; Corporate Apologia; Crisis Communication; social media; COVID.19; Situational Crisis Communication Theory; Corporate Apologia; kriskommunikation; social media; COVID-19;

    Sammanfattning : This essay examines the aviation companies SAS,Norwegian and Finnair and their crisis communicationon social media before and after the beginning of the COVID-19 crisis. The theories used are Situational Crisis Communication Theory and Corporate Apologiatogether with the general study of crisis communication. LÄS MER

  5. 5. Kriskommunikation under företagskriser : En kvalitativ studie om kriskommunikation under företagskriser och konsumenters gensvar på kommunikationen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Doris Maloparic; Deborah Milli Amanuel; [2020]
    Nyckelord :Corporate crisis; Crisis communication; Communication strategies; Consumers; Social media; Företagskris; kriskommunikation; kommunikationsstrategi; konsumenter; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att söka djupare förståelse kring hur företag agerar vid företagskriser, vilka strategier de tar till sig. Vidare syftar studien till att bidra till djupare förståelse kring hur kriskommunikation tas emot av konsumenter på sociala medier. LÄS MER