Sökning: "apoteket från monopol till konkurrens"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden apoteket från monopol till konkurrens.
1. Empowerment – i en organisatorisk förändring
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera hur nivån av empowerment utvecklats i en organisation som utsatts för högre krav av effektivitet, hur det förändrat ledarskapet och de anställdas situation, som en ansats till att bidra till den organisationsteoretiska forskningen. Metod: Metodvalet byggde på undersökningens syfte att undersöka nivån av empowerment inom ett företag som genomgått en stor organisatorisk förändring. LÄS MER
2. En resursbaserad studie av monopolomreglering - Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : SYFTE: Syftet är beskriva och analysera hur ett företag anpassar sin strategi, när det går från att vara ensam aktör till en konkurrensutsatt marknad. METOD: Med en abduktiv ansats har vi genomfört en kvalitativ studie av monopolomregleringen på den svenska apoteksmarknaden. LÄS MER
3. Före och efter monopolet : En studie om Apotekets strategiska kommunikationföre och efter monopolavregleringen
Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medierSammanfattning : Sedan Sverige gick med i EU har landets konkurrenspolitik blivit allt mer betydande.Konkurrens ökar tillväxten och kostnadseffektiviteten vilket främjar konsumenterna.Flertalet marknader i Sverige har monopolavreglerats, så som inrikesflyg-, el-,järnvägs-, post- och telekommunikationsmarknaden. LÄS MER
4. Samma piller i ny förpackning : Det riktiga apoteket?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Är du intresserad av vad som händer här och nu kring Apoteket AB:s omreglering? Isådana fall rekommenderar vi dig att läsa denna uppsats, ”Samma piller i ny förpackning– det riktiga apoteket?”. Som läsare får du ta del av den omreglering som skett inomApoteket AB, när det nu har gått från statligt monopol till en konkurrerande marknad. LÄS MER
5. Profilering på en ny marknad: En studie av Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Den 1 juli 2009 avskaffades apoteksmonopolet i Sverige, vilket innebar att Apoteket AB blev en av flera aktörer på en marknad med nya villkor och möjligheter. Regeringen hoppas därigenom att Apoteket AB:s kvalité och service ska förbättras samt att öka priskonkurrensen på receptbelagda liksom receptfria läkemedel. LÄS MER