Sökning: "apoteket från monopol till konkurrens"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden apoteket från monopol till konkurrens.

  1. 1. Empowerment – i en organisatorisk förändring

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Norell Cecilia; Westerberg Ronny; [2013]
    Nyckelord :Empowerment; organisation; ledarskap; organisationsförändringar; monopol; Apoteket AB; företagskultur ; Fristående kurs;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera hur nivån av empowerment utvecklats i en organisation som utsatts för högre krav av effektivitet, hur det förändrat ledarskapet och de anställdas situation, som en ansats till att bidra till den organisationsteoretiska forskningen. Metod: Metodvalet byggde på undersökningens syfte att undersöka nivån av empowerment inom ett företag som genomgått en stor organisatorisk förändring. LÄS MER

  2. 2. En resursbaserad studie av monopolomreglering - Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Ardby; Anna Ohlsén; Patrik Andersson; [2010]
    Nyckelord :monopol; omreglering; Apoteket AB; resursbaserat perspektiv; strategisk anpassning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Syftet är beskriva och analysera hur ett företag anpassar sin strategi, när det går från att vara ensam aktör till en konkurrensutsatt marknad. METOD: Med en abduktiv ansats har vi genomfört en kvalitativ studie av monopolomregleringen på den svenska apoteksmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Före och efter monopolet : En studie om Apotekets strategiska kommunikationföre och efter monopolavregleringen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Maria Axroth; Malin Sedin; [2010]
    Nyckelord :Apoteket; monopol; avreglering; strategisk kommunikation; extern kommunikation;

    Sammanfattning : Sedan Sverige gick med i EU har landets konkurrenspolitik blivit allt mer betydande.Konkurrens ökar tillväxten och kostnadseffektiviteten vilket främjar konsumenterna.Flertalet marknader i Sverige har monopolavreglerats, så som inrikesflyg-, el-,järnvägs-, post- och telekommunikationsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Samma piller i ny förpackning : Det riktiga apoteket?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Manisha Persson; Janna Saletti; [2010]
    Nyckelord :konkurrens; personalhantering; omreglering; förändring; kund; förtroende;

    Sammanfattning : Är du intresserad av vad som händer här och nu kring Apoteket AB:s omreglering? Isådana fall rekommenderar vi dig att läsa denna uppsats, ”Samma piller i ny förpackning– det riktiga apoteket?”. Som läsare får du ta del av den omreglering som skett inomApoteket AB, när det nu har gått från statligt monopol till en konkurrerande marknad. LÄS MER

  5. 5. Profilering på en ny marknad: En studie av Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Susanna Heier; Boel Henriksson; Markus Odenberger; Ann-Cathrin Bertha; [2010]
    Nyckelord :profilering; omreglering; profil; image; identitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den 1 juli 2009 avskaffades apoteksmonopolet i Sverige, vilket innebar att Apoteket AB blev en av flera aktörer på en marknad med nya villkor och möjligheter. Regeringen hoppas därigenom att Apoteket AB:s kvalité och service ska förbättras samt att öka priskonkurrensen på receptbelagda liksom receptfria läkemedel. LÄS MER