Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Problem relaterade till förskrivarkontakt : En kartläggning bland farmaceuter på apotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Amanda Öhlander; [2023]
    Nyckelord :förskrivarkontakt; läkemedelsförskrivning; problem; tidsbrist; enkät;

    Sammanfattning : Farmaceutens uppgift vid läkemedelsexpediering innefattar att kontrollera att receptet är förskrivet enligt godkända premisser. Om problem uppstår behöver farmaceuten ta ställning i om förskrivarkontakt är aktuellt för klargörande och åtgärder. LÄS MER

  2. 2. Hur har marknadsföringsstrategier förändrats inom svenska apotek på grund av digitaliseringen? : En kvalitativ studie avgränsad till apotek i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Sundell; Hanna Rune; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; marketing mix; traditional marketing; digital marketing;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur digitalisering har påverkat marknadsföringsstrategier inom svenska apotek som verkar inom både e-handel och fysisk verksamhet. Två forskningsfrågor har undersökts, vilka är hur marknadsföringsstrategier påverkats av digitaliseringen i svenska apotek samt hur denna utveckling hjälpt apoteken i Sverige att konkurrera med varandra. LÄS MER

  3. 3. Att kommunicera en affärsmässighet och ett ansvarstagande : En kvalitativ studie om organisationsidentitet och legitimitet i en hybridorganisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fanny Lagerström; Saga Nordström; [2023]
    Nyckelord :organisationsidentitet; hybridorganisation; hybrid organisationsidentitet; strategisk kommunikation; legitimitet;

    Sammanfattning : Organisationsidentiteten kan vara betydelsefull för företag. För hybridorganisationer däremot, kan kombinationen av olika sektorer göra det svårt att förmedla en tydlig organisationsidentitet, som dessutom är legitim. LÄS MER

  4. 4. Implementing corporate sustainability strategy : A multiple case study of Swedish pharmacy chains, focusing on the sustainability initiative Välvald

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Johan Hägg; [2023]
    Nyckelord :Corporate sustainability strategy; Greenhushing; Organisational communication; motivation; sustainability initiative;

    Sammanfattning : The study addresses the existing literature gap regarding the role of and the relationship between organisational communication and motivation when implementing a corporate sustainability strategy within the specific context of the sustainability initiative Välvald. The findings of the study are based on the experiences of the Swedish Pharmacy Association, Apoteksgruppen, Apoteket AB and Apotek Hjärtat, all engaged in the Välvald initiative. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar språkbarriär kommunikationen mellan farmaceuten och patienten på apotek?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Manar Habeb; [2022]
    Nyckelord :Communication barriers; pharmacy; language.;

    Sammanfattning : Farmaceutens roll har utvecklats med tiden numera har apotekspersonalen en mer aktiv roll i läkemedelsdialog med patienten. En god kommunikation mellan farmaceuter och patienter spelar en viktig roll för förbättring av läkemedelsanvändning, minskning av osäkerhet samt oro hos patienterna. LÄS MER