Sökning: "appropriering"

Visar resultat 21 - 25 av 175 uppsatser innehållade ordet appropriering.

  1. 21. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  3. 23. Andra världskriget som intern(et)skämt : En studie om kulturell gemenskap på forumet r/ww2memes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Aron Schuurman; [2023]
    Nyckelord :World War 2; andra världskriget; internet memes; internetmemes; memes; Web 2.0; history memes; historiememes; historical culture; historiekultur; historieförmedling; community; gemenskap; appropriation; appropriering.; History and Archaeology;

    Sammanfattning : World War II as an in(ternet)-joke : A study on cultural community on the forum r/ww2memes. This master’s thesis examines the construction of community on the Reddit-forum r/ww2memes, dedicated to publishing and sharing internet memes concerning World War 2. LÄS MER

  4. 24. AI learn, AI do : En konstvetenskaplig studie om AI-modellers materialbetingade förmågor, aktörskap och deltagande inom konstnärliga processer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelius Persson; [2023]
    Nyckelord :actor network theory; AI-art; AI-image; artificial intelligence; diffusion art; prompt; prompting; Stable Diffusion; GAN; midjourney; ANT; aktör nätverks teori; AI-konst; AI-bild; AI-modell; AI; artificiell intelligens; diffusions-konst; GAN-konst; bildmaterial; träningsdata; appropriering; latent utrymme; generativ; Latour;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates generative AI-art through the lens of actor network theory. By focusing on the role of images in datasets as a material that effects both AI-models and artworks, the decisively non-human agencies generative AI-models can be said to possess, and the traces and associations that generative AI-models imbue artworks with, this thesis aims to investigate art that has been created with GAN-models as well as contemporary text-to-image diffusion-models, by way of similar premises. LÄS MER

  5. 25. Den bortglömda tamburen : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barn i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasan Aziz; Linn Lagerlund; [2023]
    Nyckelord :tamburen; självständighet; pedagogers förhållningsätt; samspel; kommunikation;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi få syn på hur det kan se ut i tamburen på förskolor, hur samspelet mellan barn och pedagoger ser ut, om barnen utmanas till att vara självständiga samt om miljön möjliggör till barns självständighet. Studien innehåller två delstudier med intervjuer och observationer från två olika förskolor. LÄS MER