Sökning: "apu betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden apu betydelse.

  1. 1. Yrkesförberedande gymnasieprogram : En dokumentanalys av skapandet av elevers yrkeskompetenser vid yrkesförberedande gymnasieprogram

    Master-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Dick Spetz; Einar Ideström; [2014]
    Nyckelord :Yrkesförberedande gymnasieprogram; yrkeskompetenser; gymnasiegemensamma ämnen; akademiska ämnen; teoretiska ämnen; arbetsplatsförlagd utbildning; APU; fordons- och transportprogrammet; vård och omsorgsprogrammet.;

    Sammanfattning : Problemområdet för denna studie grundas i statistik som visar på att en betydande del av elever som har avslutat studier vid en yrkesförberedande gymnasieprogram upplever att utbildningen på ett bristande vis förberedde dem för yrket. Syftet med studien är att undersöka faktorer som påverkar elevers yrkeskompetenser vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  2. 2. Social kompetens i restaurangen – En studie av skolans och restaurangbranschens syn på serveringshantverket

    C-uppsats,

    Författare :John-Erik Sundbäck; [2011]
    Nyckelord :Social kompetens; hotell- och restaurangprogrammet;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte:Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur arbetsgivare respektive skolan ser på socialkompetens inomrestaurangbranschen. Finns det någon skillnad på vad skolan undervisar om och vad som är önskvärt på dagensarbetsmarknad. LÄS MER

  3. 3. APU i teori och praktik, Ett elevperspektiv på hur särskoleelever upplever sin arbetsplatsförlagda utbildning

    C-uppsats,

    Författare :Maja-Stina Andersson; [2011]
    Nyckelord :gymnasiesärskolan; APU; normalitet; sociokulturell;

    Sammanfattning : SyfteSyftet är att utifrån ett elevperspektiv belysa gymnasiesärskoleelevers upplevelser av APU (arbetsplatsförlagdautbildning) som syftar att förbereda dem inför ett yrkesverksamt liv och se hur deras bild stämmer överens medde faktiska intentioner som ligger bakom APU.Metod och materialMin undersökning består av tolv elevintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Empati- en utmaning : Omvårdnadslärares uppfattningar om empati, empatiutveckling och empatiutvecklande arbetsmetoder inom den gymnasiala vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Lindhe Petersson; [2010]
    Nyckelord :Empati; empatiutveckling; Omvårdnadsprogrammet; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Empati är ett centralt begrepp med många dimensioner och en central förmåga i omvårdnadsarbetet idag. Inom professionellt vårdarbete finns krav som gäller lyhördhet, kommunikation, omvårdnad och förståelse. Empati är därför en nödvändig komponent för professionell hållning. LÄS MER

  5. 5. Arbetsplatsförlagd utbildning - Länken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad på åtta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elenor Andersson; [2009-05-11]
    Nyckelord :Barn- och fritidsprogrammet; upplevelse; gymnasieelever; arbetsplatsförlagd utbildning APU ;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet är ett av gymnasieskolans treåriga yrkesförberedande program. Undervisningen är förlagd både i skolan och på praktik, så kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). LÄS MER