Sökning: "arbeta i grupp språk"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden arbeta i grupp språk.

  1. 21. Läsning på olika nivåer : Läsguidesfrågornas påverkan på elevers läsförståelse och lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jenny Andersson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; läsförståelse; lässtrategier; digitala läromedel; läsguidesfrågor; situerad praktik; metakognitiv medvetenhet; inferenser; ytnivå; textbas; situationsmodell;

    Sammanfattning : Ett vanligt sätt att arbeta med läsförståelse i skolan är att låta elever läsa en lärobokstext och svara på frågor om texten. I denna uppsats undersöker jag hur sådana läsguidesfrågor som ska fungera som stöd för läsförståelsen kan påverka elevernas läsförståelse och lässtrategier. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkighet i förskolan : Pedagogers erfarenhet av arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Ryd; Sandra Svedenfors; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; erfarenhet; pedagoger; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av vad pedagoger 1på två förskolor i olika kommuner i södra Sverige har för erfarenheter av sitt dagliga arbete med de flerspråkiga barnens språkutveckling, samt vilka metoder de använder sig utav i förskolans verksamhet. Det skrivs in allt fler barn med annat modersmål än svenska i förskolorna i Sverige idag. LÄS MER

  4. 24. Urban fantasy i litteraturundervisningen på gymnasiet : En studie om lärares inställning till genren i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alexandra Haldorsen; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lärare anser att det är svårt att välja litteratur till sina elever och att det är viktigt att känna dem och deras intressen för att kunna göra det. Forskning visar att genren urban fantasy kan erbjuda mycket från olika aspekter. LÄS MER

  5. 25. Språkutvecklande arbetssätt och skolspråk : Arbetar lärarna i detta arbete på ett språkutvecklande sätt för att ge eleverna skolspråket?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elina Ohlsson; [2017]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; skolspråk; språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; vardagsspråk; ämnesspråk; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att se om en mindre grupp lärare, som medverkade i arbetet, är medvetna om sitt användande av skolspråk i undervisningen. Syftet är även att ta reda på hur de ser på sitt språkutvecklande arbete. LÄS MER