Sökning: "arbeta med fysik och kemi på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden arbeta med fysik och kemi på förskolan.

  1. 1. Kemi och fysik i förskolan : En mindre observationsstudie med komplimenterande intervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :John Broander; [2016]
    Nyckelord :Naturvetenskap; pedagog;

    Sammanfattning : Sedan revideringen av läroplanen för förskolan 98 (2010) har det blivit tydligare att förskolan ska jobba med både kemi och fysik och att barnen får uppleva det på ett meningsfullt sätt. Men uppfyller förskolorna det kravet? Och om de gör det hur ska pedagogerna jobba med dessa ämnen för att uppnå målen i läroplanen, och hur uppmärksamma är de själva när det kommer till kemi och fysik? I det här arbetet gjordes en observationsstudie på två olika förskolor för att få en inblick i hur pedagogerna jobbar för att göra kemi och fysik tillgängligt för barnen, samt vilka kemiska och fysikaliska fenomen som barnen kommer i kontakt med under en vanlig dag i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Lilla kemilådan : ett läromedelsmaterial för att undersöka enkla kemiska processer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristina Johansson; Kim Sténs; [2016]
    Nyckelord :kemi; förskola; undersökande arbetssätt; ämnesdidaktik; produkt;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan reviderades 2010 och de naturvetenskapliga ämnena, biologi, kemi och fysik skrevs då in som strävansmål. Dessa strävansmål ställer nya krav på ämneskompetens hos pedagogerna. LÄS MER

  3. 3. Kemiska processer och fysikaliska fenomen inom förskolan efter läroplansrevideringen : en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om begreppens innehåll och genomförande

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sofia Beck; Josefin Ekström; [2012]
    Nyckelord :Förskollärare; Naturvetenskap; Kemiska processer; Fysikaliska fenomen; Kemi; Fysik; Revidering; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares inställning till kemi och fysik i förskolan. Som metod för studien användes kvalitativa intervjuer där förskollärare i olika åldrar, antal verksamma år och kommuner intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Kemi och fysik i förskolan - att uppleva med alla sinnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Emma Hagengran; [2012]
    Nyckelord :Fysik; Förskola; Handledning; Kemi; Sinnen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att framställa ett material bestående av handledningar för att arbeta med de naturvetenskapliga ämnena kemi och fysik i förskolan. Denna handledning har skapats gemensamt med min studiekamrat och har utgångspunkt i de 7 sinnena. LÄS MER

  5. 5. Ett arbetsmaterial i fysik och kemi för barn i förskolan : C-nivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Susanne Ståleborg; [2010]
    Nyckelord :arbetsmaterial; fysik; förskolebarn; kemi; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Detta examensarbete har gått ut på att ta fram ett arbetsmaterial inom det naturvetenskapliga området med inriktning fysik och kemi, anpassat för förskolebarn. Arbetsmaterialet har bestått av handledningar till olika experiment och lådor med tillhörande hjälpmedel. LÄS MER