Sökning: "arbeta ur ett inkluderande perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden arbeta ur ett inkluderande perspektiv.

  1. 1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sibel Khorshid; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselev; flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; samhällsorienterande ämnen; sociokulturellt perspektiv; studiehandledning; stöttning; transspråkande;

    Sammanfattning : Andraspråkselever ökar avsevärt i det svenska samhället och inte minst i de svenska skolorna. Ökning av andraspråkselever kan ställa skolor, men framförallt lärare för stora utmaningar eftersom det krävs resurser och flera metoder för att kunna främja deras lärande. LÄS MER

  4. 4. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om hur könskodad webbdesign kan uppfattas ur kvinnors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Stärner; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; könskodning; genus; webbdesign; inkluderande design;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del av människors vardag och webbsidor används dagligen av en stor del av befolkningen. Trots detta är det en övervägande andel män som skapar dessa webbsidor. Utvecklarnas normer och förväntningar formar ofta webbplatsers design. LÄS MER

  5. 5. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER