Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Individen i tiden - en för alla och alla för mig : En kvalitativ studie om nyexaminerade personalvetares upplevelser kring deras anställningsbarhet och vem som bär ansvaret enligt dem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Gruneau; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :Employability; higher education; HR; human resource graduates; employee; Anställningsbarhet; högre utbildning; HR; nyexaminerade personalvetare; medarbetare;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka nyexaminerade personalvetares självupplevda anställningsbarhet och få en nyanserad förståelse för vem som bär ansvaret för anställningsbarheten. Studien har utgått från följande tre forskningsfrågor: I vilken utsträckning upplever personalvetare att de är anställningsbara efter avslutad akademisk utbildning? och Vem ansvarar enligt personalvetares upplevelser för deras anställningsbarhet på arbetsplatsen? och Vem bör enligt personalvetare ta ansvar för deras anställningsbarhet? Dessa frågeställningar har besvarats genom en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer genomförts med åtta nyexaminerade personalvetare. LÄS MER

  2. 2. Beteendevetares förväntningar på arbetslivet efter examen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Victoria Agnoletto; Matilda Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Self-efficacy; employability; behavioral scientist; future anxiety; useful knowledge;

    Sammanfattning : Sistaårsstudenter som lämnar högskola/universitet och ska ut i arbetslivet ställs inför tuffa utmaningar. Syftet med studien var att undersöka beteendevetenskapliga sistaårsstudenters förväntningar inför arbetslivet och deras möjligheter att använda kunskapen från utbildningen i praktiken. LÄS MER

  3. 3. “Allt det här jag lärt mig, hur ska jag kunna applicera det på ett jobb?” : En kvalitativ studie om tidigare personalvetarstudenters rollföreställningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lundkvist Gyllenberg; Vendela Årman; [2023]
    Nyckelord :Transition from higher education to work; Human Resources; role perception; organizational socialization;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the role perceptions of former Human Resource students, who are working within HR, have varied between how they were during their time in education and now in the profession. The study also aims to examine what part organizational socialization plays on the similarities and differences between the role perceptions created during the time in education and the ones in the profession. LÄS MER

  4. 4. ”Man har pluggat i tre år, sen ska jag mötas av det här?” : Hur studenters bakgrund kan kopplas till deras tankar och känslor om jobbsökande för att föreslå hur högskolor kan förbereda studenter inför arbetslivet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Jäder; Cecilia Torlegård; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; klass; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur medie- och kommunikationsstudenter resonerar och känner kring sitt jobbsökande efter examen. Högskolor och universitet har ett ansvar att förbereda studenterna inför arbetslivet samt se till att alla får jämlika möjligheter i steget ut på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. ”Jag klarar det här! Så länge jag har stöd.” : En kvalitativ studie om nyutexaminerade socionomers upplevelser av första tiden i arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Roshe Akash; [2022]
    Nyckelord :newly educated; social workers; new employees; income support; workload; nyutexaminerade; socionomer; nyanställd; försörjningsstöd; arbetsbelastning;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how newly graduated social workers, in the social services' income support, experience their work in the first time after graduation, and what factors affect their experiences. This is based on requirements-, control and the support model. LÄS MER