Sökning: "arbete efter särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden arbete efter särskolan.

  1. 1. Delaktighet i undervisning : – En kvalitativ studie om vilken innebörd delaktighet har för speciallärare som undervisar elever med autism i kombination med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Davor Delic; Maritha Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Student participation; special-needs teachers; participation; teaching; autism; intellectual disability; Student participation; speciallärare; delaktighet; undervisning; autism; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att alla elever har rätt till undervisning där de utvecklas efter sina förutsättningar, styrks i styrdokumenten. Särskolan är framvuxen ur olika traditioner som genom åren haft skiftande syn på individer som kan tas för avvikande eller annorlunda. LÄS MER

  2. 2. Musikens påverkan på lärande och spåkutveckling hos barn med intellketuell funktionsnedsättning. : En systematisk literaturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ingrid Vahter; [2021]
    Nyckelord :music; learning; intellectuell disability; language devlopment; musik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; språkutveckling;

    Sammanfattning : Background: Music has been an important part of people's social community and contributes to the individual's development. The school shall contribute to the development of children. In the curriculum for the special school music is seen as a special tool for learning, processing impressions and conveying thoughts and ideas. LÄS MER

  3. 3. Omsorg och kunskap i grundsärskolan : 6 lärare beskriver grundsärskolans vardag före och efter LGSÄR 11:s införande i förhållande till begreppen omsorg och kunskap

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :André Mattsson; Henrysson Mats; [2019]
    Nyckelord :Care; compulsory school for students with intellectual disabilities; knowledge; LGSÄR11; relational; special needs; teacher; Grundsärskola; kunskap; LGSÄR11; omsorg; relationell; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare som arbetar i grundsärskolan upplever grundsärskolan idag utifrån begreppen kunskap och omsorg. Rapporter från Skolverket (2001; 2009; 2010) har påvisat att grundsärskolan innehåller för mycket omsorg på eventuell bekostnad av kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Livet efter särskolan : Det arbetsplatsförlagda lärandetsbetydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Svills; Sara Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Higher Education School; APL; Workplace-Oriented Learning; Work Life; Labor Market; Students with Developmental Disabilities; Collaboration; Gymnasiesärskola; APL; arbetsplatsförlagt lärande; arbetsliv; arbetsmarknad; elever med utvecklingsstörning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera betydelsen av det arbetsplatsförlagda lärandet för elever på gymnasiesärskolan, och nyttan den har för övergången mellan skola och arbetsliv. Syftet leder fram till följande frågeställningar: Hurpåverkar det arbetsplatsförlagda lärandet elevernas framtida yrkesbana? Hur samordnas och utvärderas elevernas arbetsplatsförlagda lärande? Vilken vägledning och vilket stöd erbjuds eleverna för att gagna det framtida yrkesverksamma livet? För att besvara syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod används. LÄS MER

  5. 5. Konsten att få det att hänga ihop... : En kvalitativ studie kring hur några lärare i särskolan arbetar med kunskap, delaktighet och bedömning.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tina Karphed; Sara Meschke; Anneli Ringkvist; [2017]
    Nyckelord :Kunskap; delaktighet; bedömning; självständighet; tid;

    Sammanfattning : Ungdomar som gått ut särgymnasiet vill idag mer med sina liv än att leva på existensminimum – och den inskränkning av delaktigheten som följer på det. Studiens syfte var att visa på hur läraren i särskolan arbetar för att hjälpa eleven till ett så självständigt liv som möjligt – både i skolan och i livet som följer efter. LÄS MER