Sökning: "arbete mot mobbing"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden arbete mot mobbing.
1. Det outtalade. Uppmärksammas och bemöts tyst maktspel i skolan och på fritids? : En fältstudie av kroppsspråk på lågstadiet: Hög- och lågstatusspel och Härskartekniker samt deras Motstrategier och alternativ som Bekräftartekniker och Lågaffektivt bemötande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Det outtalade – What is not uttered. The purpose of this study is to observe and analyze interaction between young children and between them and their educators focusing on power relations shown by non verbal communication. LÄS MER
2. Når skolans elevinflytande barnets perspektiv? : En kvantitativ studie om barns behov i arbetet mot mobbning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka relationen mellan skolors arbete mot mobbing och elevers behov av stöd, samt om skolornas arbete motsvarar hur eleverna önskar att skolan ska att hantera mobbning i årskurs fyra till sex. I studien beskrivs skillnaden på begreppen ”barnperspektiv” och ”barnets perspektiv” samt hur begreppen är relevanta för skolans elevinflytande. LÄS MER
3. ”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. LÄS MER
4. ”Måste man säga förlåt?” : En kvalitativ studie om konflikter, konflikthantering och förebyggande arbete på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en fritidspedagogs syn titta närmare på eventuella orsaker till konflikter, hur dessa hanteras, hur man arbetar förebyggande samt vad pedagogerna anser krävs för ett kvalitativt förebyggande arbete.Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fem fritidspedagoger på fyra olika skolor i en stad i norra Sverige. LÄS MER
5. – Ring föräldrarna! : En studie om lågstadieelevers tankar och idéer om mobbning och hur mobbing bör förebyggas
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Trots insatser mot mobbning i skolor runt om i landet verkar inte mobbningen minska, tvärtom är den ständigt aktuell. Syftet med föreliggande studie är att undersöka elevers tankar och idéer om mobbning och dess förebyggande arbete. Detta har skett genom att intervjua 15 elever i årskurs 1 och 2. LÄS MER