Sökning: "arbete slöjd historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden arbete slöjd historia.

  1. 1. Att välja slöjdinriktning : Vem eller vad påverkar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Lyrberg; [2019]
    Nyckelord :Slöjd; val; slöjdinriktning; genus; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om faktorer som påverkar elevers val av slöjdinriktning där slöjdens historia av att skapa könsmönster efter materialinriktning fungerar som utgångspunkt. För att undersöka detta använde jag kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  2. 2. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetenhet; rollspel; historiska begrepp; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER

  3. 3. Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Teknik; Makerspace; Makerkultur; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ämnet lyftes fram och göra att det togs mer på allvar i skolans undervisning. LÄS MER

  4. 4. Slöjda för historien? - Levandegöra historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie-Louise Mader; [2009]
    Nyckelord :förmedling; historieundervisning; historiskt perspektiv; kursplaner; levandegöra; läroplaner; nationell utvärdering; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka vad slöjdlärare och lärare som undervisar i historia på grundskolan, skolår 3-6, anser om samarbete mellan det teoretiska ämnet historia och det praktiska ämnet slöjd. Undersökningen svarar på frågorna: Kan grundskolans historie- och slöjdlärare samarbeta för att levandegöra historieämnet? Hur skulle ett gränsöverskridande arbete mellan historia och slöjd med syfte att levandegöra historien se ut? Om det finns, hur ser det ut? Genom kvalitativa intervjuer samt en enkel enkät till textillärarlistan, ett forum för textillärare, har jag fått svar på vilka möjligheter och hinder som uppstår eller kan uppstå för att samarbete mellan historia och slöjd ska komma till, men undersökningen ger även en bild över hur det ser ut med samarbete i stort. LÄS MER

  5. 5. Vad är syftet med slöjden? What is the purpose of slojd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lena Arnoldi; [2009]
    Nyckelord :grundskola; handlingsberedskap; kreativitet; praktiskt arbete; samhällsnytta; slöjd;

    Sammanfattning : Studiens syfte i korthet har varit att ta reda på hur slöjdlärare tolkar den nationella kursplanen för slöjd i en vidare bemärkelse än själva hantverkskunnandet. I detta syfte har sex slöjdlärare med olika bakgrund intervjuats. LÄS MER